Sabtu, 18 Jun 2016

kebun tembakau

kebunnya

Sejak kenaikan harga rokok yang mengila,penanaman tembakau kampung telah mengambil tempatnya dengan penanam tembakau telah menanam pokok ini dengan lebih banyak.Aku sempat kekebun tembakau dikampung aku untuk  merasa keperitan penanam tembakau
 Daun yang baru dipungut

Tak aku sangka pendapatan dari hasil penanam kecil2an ini telah mendapat hasil yang sangat lumayan,pada tahun 2015 yang lalu pekebun tembakau ini telah meraih pendapatan sebanyak  24 ribu ringgit, pokok yang ditanam nya sekitar 2 ribu pokok sahaja, bermakna  sepokok tembakau telah memberi pendapatan sebanyak RM 12 ringgit..Walau bagaimana pun masa yang diambil untuk pendapatan sebanyak itu ialah enam  bulan.Enam bulan itu dikira dari mula2 menanam sehingga hasil dikeluarkan..

Pokok tembakau yang baru ditanam..

Gambar kebun tembakau ni ialah kebun tembakau jiran aku,aku sempat melihat kebun nya disuatu hari sambil duduk sembang petang,Menghayati dan menikmati pemmandangan yg indah dikebun nya..SEKIAN..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan