Isnin, 30 Mei 2016

pokok senduduk

Pokok senduduk (ada tempat2 diterengganu memanggilnya sebagai pokok keluduk) sangat mudah dijumpai dimerata2 tempat,sama ada ditepi2 jalan,ditepi padang permainan,ditepi sawah padi atau pun dikebun2.Sangat mudah dijumpai sehingga kita tak tau khasiat dari pokok ni,Ada dua kegunaan dari pokok senduduk yang aku ketahui,itu pun telah diberitahu oleh arwah tok ki aku semasa aku kecik,

Yang pertama,
Daun pokok senduduk boleh menahan darah dari keluar apabila angota badan terluka,seperti terluka kena pisau dan sebagainya,cara nya,ambil daun senduduk tiga helai,kemudian kunyah halus2 dan letakan ditempat yang luka,inshallah darah akan berhenti keluar dengan cepat dan tempat yang luka akan tertutup.

Yang kedua
Daun pokok senduduk boleh dikunyah semasa perut lapar,lapar yang dimaksudkan ialah mungkin habis bekelan semasa pergi memancing,lapar semasa dikebun,terasa lapar semasa berjalan2 dipinggir kampung atau lapar sementara pulang kerumah dan memang tempat yang kita pergi tak ada kedai dan sebagainya,(pikir2 patut lah,bukan lapar kebulur macam orang afrika).Cara nya sangat mudah,iaitu dengan mengambil lima atau enam helai daun senduduk dan kunyah,yang sepatut ditelan ialah hasil dari kunyahan dan bukan hampas  daun senduduk.hampas daun senduduk hendaklah dibuang keluar dari mulut,kebijaksanaan cipataan tuhan dapat mengasingkan semua bahan kunyahan dalam mulut hanya dengan lidah sahaja.Hasil nya perut yang tadi berbunyi akan terasa terisi dengan serta merta,kapada yang merokok mungkin boleh merokok sehingga dua atau tiga batang,yang terasa tak larat tadi  boleh berjalan pulang dengan selesa.Kalau tak percaya boleh cuba bila2 masa sahaja,Dua yang diatas aku dah biasa buat,tak ada sakit dan tak ada alahan..


Yang menjadikan aku mengambil cakna khasiat pokok senduduk apabila aku terkena sakit2 dalam perut,menyucuk2 dan terasa ngilu,Aku tak tahu sebab apa jadi begitu,mungkin sebab aku pergi bermain motor selama tiga hari berturut2,lambungan dari motor menyebabkan perut menjadi penat,bermain motor bukan lah bermain dijalanan biasa atas tar tapi bermain motor dengan cara yang ektrem didalam hutan rimba melalui jalan balak,dengan cara mudah berlumba motor didalam hutan dengan kawan2.Melambung dan jatuh serta luka menjadi perkara biasa,tak dak heran...



dari google

Untuk mengetahui nya tentu saja pergi kat pak cik google jer,Aku google dan aku tahu lah apa2 yang berkaitan dengan pokok senduduk,sama ada khasiatnya dan profilnya sekali.Setelah baca khasiat pokok senduduk aku mencari pokok senduduk yang banyak dikampung aku,Aku cabut sepokok dan balik kerumah dan merebus sepokok,dari akar sehingga kedaun nya sekali,Sebenarnya khasiat pokok senduduk memang berkebetulan dengan sakit aku iaitu menyocuk2 dibahagian perut sebab itu aku bersungguh2 benar untuk mencuba.Dengan kehendak Allah sakit aku menjadi lega keesukan harinya.

Cara sebenar merebus pokok (akar) senduduk:

>Cabut sepokok,dikerat2 menjadi kecik dan jemur sehingga kering terutama akar nya,
>Setelah kering,akar pokok senduduk direbus didalam periuk atau kendi (cerek)..
>Biarkan mendidih sehingga tinggal separuh air nya..
>Sejukan dan diminum segelas sehari..
SELAMAT MENCUBA...

Catitan: kalau nak tahu khasiat pokok senduduk,google je,semuanya ada disitu....:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan