Ahad, 12 Oktober 2014

kukur kelapa

Kukur kelapa buruk ni aku jumpa disebuah rumah di kuala terengganu semasa aku melawat seorang kawan aku yang sedang sakit.Semasa aku terhendap kat bawah rumah kawan aku,aku ternampak kukur kelapa ni.Aku sendiri dah lama tak tenguk benda ni sejak beberapa tahun yang lalu,mungkin dah 20 thn..Rasa nya rugi kalau aku tak ambik gambar kukur kelapa ni,kerana kukur kelapa jenis ini dah pun hampir tiada sebab pengunaan kukur kelapa moden telah mengambil tempat nya sejak sekian lama.

Kukur kelapa moden telah ada dipasaran sejak tahun 80an lagi,jadi pengunaan kukur kelapa lama telah digunakan sangat meluas ditahun sebelum itu.Cara untuk membuat kukur kelapa tradisional boleh dikatakan sebagai mudah cuma memerlukan sedikit kemahiran bertukang.Sehingga sekarang aku masih belum tahu dimanakah mata kukur dibeli,mungkin boleh dibeli ditempat barang2 besi dijual seperti parang dan pisau,Yang digunakan untuk membuat kukur kelapa hanya kayu dan mata nya sahaja dan cara2 mengukur kelapa semua dah sedia maklum.SEKIAN.


kampung pantos


Kampung Pantos terletak 16 km dari sungai koyan,kuala lipis pahang,Kampung ini terletak dikawasan hutan,Kampung ini merupakan kampung orang asli.Aku ke kampung ini hanya ingin melihat permodenan sebuah kampung orang Asli yang dikatakan jauh lebih moden dari kampung penduduk melayu.

Mempunyai kemudahan asas yang cukup sebagai sebuah kampung dipendalaman,Mempunyai JKKK nya sendiri,mempunyai dewan orang ramai serta masjid yang indah.Sedang dibina pencawang penerima line talipon dan internet.Mempunyai lebih dari 300 buah rumah yang moden.Pendek kata kampung pantos mempunyai kemudahan seperti kampung melayu lain nya,SEKIAN..







Sabtu, 11 Oktober 2014

surau pengkalan gawi

Surau tasik kenyir telah dibina sejak pembukaan pengkalan Gawi pada akhir tahun 80an,itu yang telah diberitahu kapada aku,Sejak itu didapati surau pengkalan gawi langsung tidak berubah sejak pembinaan nya.Agak malang nasib suarau ini kerana ujudnya tak seiring dengan pembangunan tasik kenyir yang sangat giat.Banyak pembangunan yang telah dibuat dan banyak lagi dalam perancangan.Mungkin surau pengkalan gawi dalam perancangan untuk pembinaan baru,Walau macam mana sekali pun surau ini sepatutnya dibina terlebih dulu sebelum mana2 pembangunan hendak dibuat kerana surau sangat penting ditempat peranginan yang sebesar pengkalan gawi.
Disebelah surau pengkalan gawi mempunyai binaan yang memakan belanja mungkin jutaan ringgit,Surau pengkalan gawi tak lah minta belanja yang sebegitu besar,hanya sekadar yang sepatutnya.Harap pihak yang terbabit tak tenguk hanya sebelah mata tempat ibadat orang islam yang ugama islam ugama rasmi negara ini,Jangan sampai surau pengkalan gawi menjadi sunggutan kapada pengunjung pengkalan gawi,Jangan sampai setiap pembangunan yang dibuat dipengkalan gawi menjadi bandingan denga surau nya,SEKIAN



perjalanan ke kuala pegang

Pada 5hb okt 2014 aku telah menerima jemputan kawin kawan aku di Baling Kedah Darul Aman,Pada hari itu juga jatuh nya hari raya kurban.Aku sendiri menjalankan ibadat qurban pada hari itu,Kawan aku beria2 benar mengajak aku ke kenduri kawin anak nya,Aku menjadi serba salah untuk menerima atau menolak jemputan nya kerana anak yang hendak dikawinkan merupakan anak tunggal nya,Maksud nya kenduri kawin anak kawan aku merupakan kenduri kawin awal dan akhir nya.Oleh kerana tak mahu mengecewakan rakan aku,Aku telah berjanji untuk hadir dimajlis kenduri nya.
SIMPANG SEKAYU

Pada 5hb okt 2014 pukul 11.30 pagi aku bertolak dari kampung aku dikuala berang ke kuala pegang kedah setelah aku menyelesaikan ibadat korban.Perjalanan dari kuala berang ke kuala pegang sejauh 377 km,Tak lah jauh sangat.tapi terpaksa melalui dua buah negeri iaitu kelantan dan perak sebelum tiba di kedah.Biasanya perjalanan sejauh itu mengambil masa hanya 4 jam sahaja tetapi keadaan jalan dan lalu lintas segala kemungkinan boleh terjadi..

Dengan mengisi minyak penuh tangki rm 70 dikuala berang perjalanan bermula dari kuala berang kesungai tong setiu dan berakhir dijertih terengganu di negeri terengganu dan mengambil jalan dilebuh raya timur barat bermula dari pasir putih kelantan hingga ke jajahan Jeli di kelantan.Masa yang diambil sejauh itu ialah 2jam 30 minit..Tempat2 yang dilalui sepanjang perjalanan ini ialah pekan kuala ping, pekan sungai tong,pekan Calok,bandar Permaisuri,Jabi dan jertih di negeri terengganu dan bandar macang,tanah merah serta bandar Jeli di negeri kelantan

 GUNUNG RENG DI JELI

Lebuh raya timur barat bermula dari jeli Kelantan tapi sesetengah orang mengangap lebuh raya timur barat bermula dari simpang pasir putih.Pada sesetengah orang pula mengangap lebuh raya timur barat bermula bila melalui banjaran titiwangsa.Bagi aku tak menjadi penting lebuh raya timur barat bermula dari mana yang penting mesti sampai ketempat kenduri di kuala pegang pada pukul 5 petang kerana pada pukul 6 petang aku akan bertolak balik keterengganu pula,Lebuh raya timur barat telah beberapa kali aku lalui,Yang pertama aku lalui lebuh raya ini 24 tahun yang lalu,Aku tak ingat kemana aku pergi tapi yang paling pasti lebuh raya timur barat tak pernah berubah sejak dari itu,Jalan nya sempit seperti dahulu,seperti tak terjaga,bekas tampalan tar ada disana sini,Aku dapat rasakan lebuh raya ini tak menepati sebagai sebuah lebuh raya,Yang paling aku ingat tentang lebuh raya ini ialah empangan pergau,hentian titiwangsa dan tasik banding.
 LEBUH RAYA TIMUR BARAT

Empangan pergau telah dibina sekitar tahun 1994,Ia dibina untuk memenuhi permintaan kuasa letrik yang bertambah,Aku tak pernah sampai ke empangan ini kerana untuk kesitu memerlukan masa yang lain,Hentian titiwangsa merupakan hentian dipuncak banjaran titiwangsa,Suhu yang sejuk merupakan keistimewaan hentian ini,Hentian titiwangsa mempunyai kemudahan asas yang diperlukan kapada penguna lebuh raya timur barat.Tasik banding merupakan tasik buatan manusia yg terletak di daerah grik perak,Lebuh raya timur barat akan membelah tasik banding di kiri kanan laluan nya,Empangan temenggur terhasil dari takungan tasik banding yg di bina pada tahun 1974 (apa yg aku faham)Aku tak hairan dengan tasik banding atau empangan pergau kerana ditempat aku sendiri telah ada tasik yang paling besar di Malaysia iaitu Tasik Kenyir,Tentu kedua2 empangan atau tasik ini serupa dengan tasik2 lain seperti Tasik Kenyir.

Memandu dilebuh raya timur barat dari Jeli ke grik yang sejauh 124km mengingatkan kita kapada pasukan yang membinanya kerana lebuh raya timur barat boleh lah dikatakan dibina atas darah askar2 melayu yang menjadi pengawal kapada pasukan yang membina lebuh raya ini,Askar melayu sering menjadi ancaman keatas pembinaan lebuh raya ini,pernah terjadi pentempuran antara askar2 dan pihak komunis disini.
TASIK BANDING

Berhenti sekejap dihentian titiwangsa merupakan sesuatu yang penting bila melalui lebuh raya timur barat kerana disitu mempunyai keperluan asas yang disediakan disamping menikmati suhu sejuk nya,agak rugi kalau tak berhenti sambil berehat sebentar kerana hentian ini tak ada di lain2 hentian ditempat lain.Aku sampai dihentian ini pada pukul 3.00 petang dan meneruskan perjalanan pada pukul 3.30 petang setelah selesai solat jamak takdim,Dari hentian ini ke tasik banding mengambil masa lebih kurang 30 minit,Ditasik banding aku tak berhenti kerana ingin cepat untuk sampai ke distinasi,Melepasi tasik banding aku mengambil masa lebih kurang 30 minit lagi untuk sampai ke sungai rui iaitu berakhir nya lebuh raya timur barat,

Melalui bandar grik yang amat masyhur itu mengambil masa lebih kurang hampir satu jam untuk untuk sampai ke kuala pegang dengan melalui perkampungan seperti perkampungan melayu di terengganu,tiada bezanya.Cuma laluan yang diambil untuk kekuala pegang agak bengkang bengkuk dan mempunyai selekoh yang tajam dan sangat membahaya,Diperjalanan antara grik dan kuala pegang aku berjumpai dengan tiga kemalangan teruk yang mungkin melibat kan kematian berdasarkan kapada kederaan yang rosak teruk.Yang paling menarik perhatian aku ialah berdiri gagah nya dua buah gunung yang tersergam indah dikanan perjalanan,Serasa aku ingin mendakinya,kecuraman nya sangat menarik perhatian,Diceritakan kapada aku dikawasan ini sering terjadi ganguan yang tak diingini,dikatakan juga laluan ini sepatutnya dielakkan kalau memandu pada lewat malam..

(Tempat2 yang dilalui sepanjang hentian titiwangsa ke kuala pegang ialah,tasik banding,sungai rui,grik,perkampungan melayu,baling,kupang dan kuala pegang.Hanya itu yang aku ingat)
BERHAMPIRAN GRIK

Tepat pukul 5.00 petang aku sampai dikuala pegang,dirumah majlis kenduri yang diadakan.Makan masakan yang berlainan sedikit dari tempat aku,Aku disambut meriah oleh tuan kenduri kerana aku hanya lah satu2 yang datang dari jauh,terengganu.Aku diperkenalkan oleh tuan rumah kapada kawan2nya,Mendengar lagu selamat pengantin baru oleh saloma menambahkan lagi serinya majlis kawin pada hari raya korban itu...


Setelah beramah tamah dengan tuan rumah dan rakan2 yang dah biasa aku kenali,aku bertolak balik keterengganu pada pukul 7.00 malam sejam lewat dari yang dijadualkan.Laluan yang diambil untuk keterengganu merupakan jalan yang sama semasa aku datang.Setelah mengisi minyak sebanyak RM 70 distesen minyak shell diperjalanan,Aku mengambil laluan seperti yang aku datang pada siang hari nya.Dengan melalui Grik,Tasik Banding,Hentian titiwangsa,Jeli,Macang,Jertih,Sg Tong,Teris, kuala berang dan seterus nya kekampung aku yang terletak 8km dari bandar kuala berang aku sampai kekampung tepat pada pukul 1 malam setelah brhenti dua kali dalam perjalanan,Dengan Kos minyak sebanyak RM 140(tak sampai RM 140 sebab dalam tangki masih ada 2 bal lagi seperti tentera didashboard).Makan gear box sebanyak seperiuk sederhana,aku tidur pukul 2.30 pagi,huhuhuhu,baru puasa hati...SEKIAN

catitan:gambar2 tak dapat dimuatkan kerana kehilangan tablet,Didalam nya ada  semua gambar perjalanan saya ke kuala pegang..

Rabu, 8 Oktober 2014

hentian titiwangsa

Hentian titiwangsa terletak dalam negeri perak,Hentian ini merupakan sebuah hentian dikemuncak banjaran titiwangsa,Terletak di lebuh raya timur barat.Lebuh raya timur barat menghubungkan Jeli Kelantan dan Grik Perak.Panjang lebuh raya timur barat lebih kurang 125km dari jeli ke grik.Yang paling istimewa hentian ini ialah suhu nya yang sejuk,pada siang hari suhu nya 21 darjah celcius dan pada malam nya suhu nya menurun sehingga 18 darjah celcius.Boleh dikatakan sejuk disebuah negeri di khatulistiwa...
Kemudahan yang ada di hentian ini ialah surau,tandas,tempat berehat,kedai runcit dan restoran.Mempunyai kawasan parking yang agak luas tapi tidak seselesa seperti hentian2 dilebuh raya yang lain tapi cukup memadai untuk kemudahan asas.Mempunyai line talipon yang agak lemah dan sesuai hanya untuk menghantar mesej sahaja tapi dimasa2 yang tertentu boleh membuat panggilan talipon dengan agak baik.Line internet sangat tenat di sini..
Selain suhu nya yang sejuk, hentian ini memberikan pemandangan yang menarik yang mungkin tak ada dihentian lain dan mungkin hentian titiwangsa merupakan hentian yang paling tinggi disemenanjung Malaysia...Sekian




Rabu, 1 Oktober 2014

perjalanan ke batu pahat

 SIMPANG SEKAYU

Batu pahat merupakan sebuah bandar yg ke-2 terbesar di negeri Johor selepas bandar johor baharu,Terletak dipantai barat negeri johor.

Pada 21 hb september yang baru lalu aku menerima jemputan untuk majlis tahlil disatu majlis dirumah saudara di parit sulung,Aku mengambil kesempatan untuk kesitu kerana aku tak pernah sampai di batu pahat.Aku juga telah diceritakan nama batu pahat berasal dari  batu yang telah dipahat oleh tentera siam pada zaman kesultanan melayu melaka dengan cerita yang macam itu menambahkan lagi semangat aku untuk ke batu pahat
 AMBS

Setelah mengisi minyak sebanyak rm 60 di bandar kuala berang (penuh tangki) Aku bertolak seawal pagi 6.30 aku memasuki LPT (lebuh raya pantai timur) melalui Ajil Hulu terengganu.Jalan yang diambil ialah Lpt ke lebuh raya jerangau-jabur melalui bukit besi,(lebuh raya pantai timur belum siap sepenuh nya),Naik ke LPT lagi hingga kesusur keluar gambang,seterus nya kepaluh hinai,bandar muazam,keratong,segamat,bukit kepong,pagoh,parit sulung,tongkang pecah dan Batu Pahat.Antara Kuala Berang hingga Batu Pahat ialah 456km,Masa yang diambil untuk ke batu pahat sekitar 5 jam 59 minit menurut perkiraan google.

Lebuh raya pantai timur antara ajil dan bukit besi tidak asing kapada aku,aku selalu mengambil jalan ini untuk kebukit besi,Antara kedua nya sejauh 42km, Hanya  20 minit memandu dah pun sampai ke bandar bukit besi.Dari bukit besi hingga ke Jabur lah yang jadi masalah,Jalan nya agak teruk sehingga ke jabur,Jalan yang bertampal2 dan sangat bahaya kapada yang jarang memandu disini..Bandar bukit besi sangat dikenali kerana lombong bijih besi nya lombong ini telah dibuka pada tahun 1945 dan ditutup pada tahun 1970an kerana bijih nya sudah dikatakan berkurangan tetapi lombong bijih besi telah dibuka semula pada tahun 2011 yang lalu dan diusahakan sehingga kini..Pekan2 yang dilaluan jerangau jabur ialah bandar durian emas (AMBS),Ceneh dan neram.Sepanjang laluan ini juga terdapatnya kampung2 dikiri kanan jalan nya selain dari ladang kelapa sawit
 HENTIAN KERATONG>>>MUNGKIN DISUATU KETIKA DULU PENUH DGN SEMAK SAMUN

Menaiki Lpt di Jabur hingga ke Gambang tak memberi pemandangan yang menarik kerana dikiri kanan nya hanya kebun getah dan ladang kelapa sawit.Pemandangan yg seperti ini merupakan pemandangan biasa yang terdapat diseluruh lebuh raya diMalaysia,Walau macam mana pun memandu di lebuh raya dapat memberi kepuasan yang amat sangat kerana memandu disini boleh memaksimun kan kelajuan,Purata kelajuan disini ialah disekitar 140km.Menyebut Gambang, yang pasti nya teringat dengan Gambang Water Park nya,Gambang water park ialah taman thema yang mahal harga nya Hanya yang benar2 berkemampuan sahaja dapat mengunjungi tempat ini.Dari bukit besi hingga ke susur keluar gambang mengambil jauh 146km
 JALAN ANTARA GAMBANG DAN SEGAMAT LURUS,SAUJANA MATA MEMANDANG

Susur keluar Gambang merupakan pengembaraan sebenarnya kapada aku ke Batu Pahat kerana laluan ini aku lalui baru 2 kali dan kali ini yang ketiga.Boleh dikatakan laluan ini agak sempit disesetengah tempat dan lebar dikawasan kampung dan bandar,Banyak pekan2 yang ada dilaluan ini hingga ke segamat.Tempat2 yang aku ingati dilaluan ini ialah Paloh Hinai,bandar muazam,bandar tun razak dan keratong.Oleh kerana aku tak biasa dengan tempat ini dan asing kpd aku,aku tak ada cerita yang menarik tentang nya.Yang paling pasti laluan ini jalan nya lurus,payah dijumpai selekoh yang tajam,mungkin disebakan perancangan awal oleh pihak karajaan kerana kebanyakan tempat dikawasan ini ialah tanah rancangan felda.Sebelum aku melalui kawasan ini aku telah mengenali tempat2 seperti paloh hinai dan keratong,Nama2 tempat ini tak asing kpd aku kerana dimasa pembukaan felda dikawasan ini ramai dari penduduk kampung aku sendiri telah berkerja disini sama ada menebang,memerun sehingga kapada menanam kelapa sawit,dari penduduk kampung aku sendiri lah aku ketahui nama2 tempat ini cuma aku tak pernah datang..

Berhenti di hentian keratong telah mengimbau kenangan aku kapada susah payah penduduk kampung aku datang bekerja disini disuatu ketika dahulu,Terpaksa melayan perasaan aku sendiri betapa payah nya kehidupan dimasa itu,Mereka terpaksa merantau jauh untuk mencari sesuap nasi dan ada yang telah ditipu oleh kontraktor2 yang mengambil mereka berkerja,Dan mungkin yang telah ditipu itu ialah ayah aku sendiri kerana ayah aku pernah bekerja sejauh ini dimasa yang lalu.Kadang2 kita mesti pergi jauh untuk merasa denyut nadi dan mengimbau zaman silam yang ada kaitan dgn kita,dari situ kita boleh melihat kita dengan sedar dan insaf.Berhenti dihentian ini juga terasa masa sudah pun jauh meninggalkan kita,Masa melewati kita tanpa kita tersedar,(emosi sikit)huhuhu

 Dari gambang kesegamat ialah 156 km
 TEPI JALAN YANG LUAS>>NAK PANDU LAJU SIKIT PUN TAK APA

Memasuki bandar segamat telah mendekatkan aku ke batu pahat kerana segamat ialah bandar yang terletak dalam negeri johor,Negeri yang sangat kuat Umno nya,Negeri yang dikatakan tak mungkin parti2 politik lain akan bertapak dalam negeri nya.Bandar segamat sebuah bandar yang besar,Mempunyai jalan raya yang bersimpang siur,Bandar segamat lebih besar dari ibu negeri aku sendiri iaitu bandar Kuala terengganu,Disini aku sedikit hairan mengapakan bandar kuala terengganu di namakan sebagai bandaraya kuala terengganu dan bandar besar lain tidak diberikan taraf bandaraya terutama nya segamat dan batu pahat.Mungkin hal ini terjadi sebab permainan politik dan sebagai nya.

Tempat yang dituju selepas melepasi bandar segamat ialah pekan pagoh,kerana disitu ada saudara aku yang berkerja disekolah menengah pagoh dan mungkin aku akan berhenti sebentar untuk berehat seketika sebelum meneruskan perjalanan ke parit sulong (tempat kenduri tahlil) dan kebatu pahat,Dilaluan ini tempat yang paling diingati ialah bukit kepong,Bukit kepong merupakan sebuah tajuk filem yang di garap oleh seniman jins syamsudin yang berdasarkan kisah yang benar2 terjadi dibalai polis bukit kepong sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan,Peristiwa trajis yang melibatkan polis diserang oleh komunis dimasa tersebut yang mengakibatkan semua angota polis telah terkorban dalam peristiwa itu.Aku berkesempatan mengambil gambar replika balai polis yang dibina disebuah kawasan lapang tanpa sempat untuk mengambil gambar tempat kejadian peristiwa bukit kepong.Bangunan kecil yang dibina bersegi 3 yang aku tak tau apa maksud nya.Nak cuba bertanya tapi tak ada pulak tempat bertanya,hahahahaha....

Oleh kerana masa dah lewat untuk menghadirkan diri dimajlis kenduri tahlil dan bertahlil, aku tak mempunyai masa untuk berhenti dirumah saudara aku dipaguh dan terpaksa meneruskan perjalanan keparit sulong setelah mengisi minyak di shell bandar paguh sebanyak RM 60.Aku sampai disebuah kampung di parit sulong bertepatan dengan kenduri tahlil pada pukul 12.30 tengah hari,setelah memandu lebih kurang 6 jam dari kuala berang termasuk berhenti dihentian2. 80 km telah dilalui antara segamat dan Parit sulong.
 REPLIKA BALAI POLIS BUKIT KEPONG

Makan kenduri tahlil di kampung di johor tak jadi masalah kapada aku kerana cara makan nya dan lauk pauknya serupa dengan tempat aku diterengganu,cuma ada masakan nya agak berlainan dengan tempat aku,salah satu masakan nya ialah kulit cempedak dimasak macam sambal,rasa nya ok kapada aku kerana aku akan tolak makanan  kalau dibuat dari kayu dan batu sahaja.

Makan dengan berselera dan berehat sekejap aku memulakan perjalanan semula untuk menyelesaikan misi dihari itu sebelum pukul 5 petang kerana pada pukul 5 petang aku akan bertolak balik ke kuala berang terengganu...
 SHELL PAGUH

Pukul 3 petang aku dibawa oleh sedara aku yang tinggal di parit sulong untuk ke bandar batu pahat,Dijalanan sedara aku sempat juga bercerita tentang bandar batu pahat disuatu ketika dahulu.Kata nya bandar batu pahat digelar sebagai Paris malaysia disuatu ketika dahulu,dibatu pahat dikatakan mempunyai segala2 benda yang berbentuk maksiat,dikatakan sebut semua maksiat, maka ada dibandar batu pahat,Aku tak sempat bertanya sebab2 terjadinya demikian kerana banyak bercerita dan tiba2 telah pun sampai dipinggir laut dimana terletak nya batu yang dipahat yang daerah dan bandar batu pahat telah mendapat nama...Jarak antara parit sulong dan batu pahat ialah 23 km
 SALAH SATU MERCU TANDA DIBANDAR BATU PAHAT

Sempat mengambil gambar di beberapa tempat dalam bandar batu pahat dan diperigi batu pahat,aku bertolak balik ke Parit sulong pukul 4 petang ke rumah sedara aku dan sempat beramah tamah dan pukul 4.30 petang aku bertolak ke pagoh kerumah saudara aku yang aku tak singgah semasa aku datang tadi.Setelah berehat sekejap dan minum aku bertolak balik keterengganu pada pukul 5.30 petang melalui jalan yang aku datang pada pagi tadi,Sampai keterengganu pada pukul 12.30 tengah malam setelah membuat perjalanan hampir 900km,Kos minyak sebanyak RM 150 pergi dan balik.Sekian...
  PERIGI BATU PAHAT