Khamis, 13 November 2014

tragedi gunung gajah terum


 Gunung gajah terum

Pada 1-11-2014 yang baru lalu kita dikejutkan dengan kehilangan seorang peserta marathon gunung gajah terum challege.Kehilangan nya telah menjadi kegusaran kapada semua orang terutama nya keluarga nya.Kehilangan nya disedari oleh ayah mangsa sewaktu mengambil peserta tersebut pada pukul 3 petang dan dikatakan ayah mangsa telah memaklumkan kapada urus setia pertandingan serta membuat repot polis.

Dari situ pasukan penyelamat telah memulakan operasi mencari mangsa sehingga mangsa dijumpai empat hari kemudian nya.Mangsa didapati telah meninggal dunia 72 jam sebelum dijumpai (sumber dari akhbar).Pasukan penyelamat yang terlibat dengan operasi SAR ialah tentera malaysia,Polis diraja Malaysia,Pasukan bomba dan penyelamat serta orang ramai dan orang kampung, terutama nya orang kampung yang berdekatan iaitu kampung sekayu
Air terjun sekayu

Setelah hampir dua minggu peristiwa yang sangat menyedihkan ini terjadi masih ada lagi cakap2 kat kampung aku(kat kedai) tentang tragedi yang menimpa mangsa.Pelbagai cerita yang kedengaran,Yang paling banyak diceritakan ialah tentang anjing pasukan penyelamat yang tak dapat menjumpai mangsa sedangkan menurut lapuran mangsa hanya terbabas 12 meter sahaja dari trak laluan,Ada yang kata anjing pencari jenis cap ayam,rugi kerajaan membeli anjing yang begitu mahal tapi tak dapat menhidu mangsa dalam jarak yang sangat dekat macam tu,Ada yang kata anjing pencari memang jenis cap ayam kerana disatu ketika anjing menjadi tercugap2 ketakutan.Ada pula yang mengesyurkan supaya unit anjing patut dilupuskan sahaja kerana tak memberi faedah dimasa yang sangat kritikal macam tu.

Dalam banyak2 cakap orang kampung aku tentang tragedi yang sangat menyedihkan ini ialah tentang pihak penganjur sendiri,ada yang kata pihak penganjur tak hurmat orang,segala kegiatan yang dibuat langsung tak diberitahu kapada penduduk atau ketua kampung yang berdekatan,sekurang2 pihak penganjur berhenti minum dikedai dan memaklumkan kapada orang kampung tentang program yang hendak dibuat,kalau pun tak ingin memaklumkan melalui surat kapada pihak kampung,Kapada aku perkara yang diungkitkan merupakan salah satu yang penting kerana apabila terjadi sesuatu musibah,penduduk kampung akan terlibat sama dan terbukti diperistiwa 1-11-2014 yang baru lalu.

Dalam banyak2 cakap orang kampung aku tentang peristiwa yang terjadi dan yang paling menarik ialah cara kehilangan mangsa,ada yang kata mangsa telah disesatkan oleh makhluk bunian,alasan yang diberikan ialah tempat mangsa dan peserta lain melalui kawasan tersebut,Kawasan perkelahan sekayu merupakan tempat yang selamat untuk mendaki kegunung gajah terum,jadi tak mungkin peserta terjatuh atau terbabas.Trak untuk perlumbaan bukan tempat yang susah,boleh dikatakan laluan biasa dikawasan hutan,tempat yang dilalui tak mempunyai cerun yang dalam dan dakwaan disesat oleh makhluk halus tak dapat diketepikan begitu sahaja,#wallahualam


Cakap2 lain ialah cara mangsa dijumpai,Ada tiga orang/kumpulan yang mendakwa mereka lah yang paling dulu menjumpai mangsa,
1) Orang kampung yang megikuti pasukan penyelamat.
2) Seorang individu yang beria2 mengatakan beliau yang menjumpai nya,.
3) Bomoh yang turut serta dalam misi pencarian
Aku sangat mempercayai bahawa orang kampung tempat aku lah yang menjumpai mangsa yang paling dahulu sementara dua yang lain nya mungkin mempunyai sikap masing2.

Berdasarkan kapada kemahiran yang ada pada orang kampung yang berdekatan lah yang menyebabkan aku sangat mempercayai dakwaan yang dibuat.Aku sedikit pun tidak menolak kemahiran yang ada dipihak pasukan pencari lain terutamanya tentera malaysia.

Gunung gajah terum bukan lah asing kapada aku,Aku pernah mendaki hingga kepuncak yang setinggi 1207 meter dari paras laut.Dimasa yang lain gunung gajah terum merupakan kawasan permainan aku dan orang kampung sekitarnya,Gunung gajah terum bukan lah masalah besar kapada penduduk setempat,Gunung itu merupakan sebahagian dari penduduk untuk mencari rezeki seperti rotan dan kayu candan/gaharu serta menjadi tempat biasa untuk memancing disungai2 sekitar nya.Dikalangan pencari terutama nya penduduk kampung berdekatan telah menjadi biasa tentang seluk beluk gunung gajah terum.Aku mempercayai kapada orang kampung yang menjumpai nya terlebih dahulu kerana atas sebab2 yang diatas.Seperti sudah menjadi sumpahan kalau ada tragedi diair terjun sekayu dan kawasan sekitar nya,orang yang akan menjumpai nya mesti dari penduduk sekitar

Tulisan aku ini bukan lah bertujuan untuk merendah2kan sesiapa jauh sekali kapada keluarga mangsa yang aku pasti saat ini sangat bersedih dengan kejadian yang tak disangka2.Disatu ketika dihari ke-empat pencarian, ketika mangsa dibawa kehospital dengan ambulan hospital,ramai dari penduduk sekitar telah keluar ketepi jalan untuk mengucapkan tahniah yang tiada hingga nya kerana mangsa telah dijumpai tetapi ramai yang telah dikelirukan dengan cara penghantaran mangsa  kehospital bila mengunakan ambulan bermakna mangsa selamat dan seketika kemudian nya telah diketahui bahawa mangsa telah dibawa kehospital telah meninggal dunia 72 jam yang lalu.Wajah2 ceria telah bertukar muram dan peristiwa ini akan menjadi salah satu yang diingati oleh penduduk setempat..Semoga roh mangsa yang terlibat dicucuri rahmat,Sekian

catitan:Sungai air terjun sekayu bernama sungai peres,sungai ini berulukan gunung gajah terum.Aku pernah mengikuti sungai air terjun sekayu hingga kepuncak Dipuncak sungai ini hanya selebar 1 kaki sahaja dan perlahan2 diserapkan kesebuah paya yang kecil.

Ahad, 12 Oktober 2014

kukur kelapa

Kukur kelapa buruk ni aku jumpa disebuah rumah di kuala terengganu semasa aku melawat seorang kawan aku yang sedang sakit.Semasa aku terhendap kat bawah rumah kawan aku,aku ternampak kukur kelapa ni.Aku sendiri dah lama tak tenguk benda ni sejak beberapa tahun yang lalu,mungkin dah 20 thn..Rasa nya rugi kalau aku tak ambik gambar kukur kelapa ni,kerana kukur kelapa jenis ini dah pun hampir tiada sebab pengunaan kukur kelapa moden telah mengambil tempat nya sejak sekian lama.

Kukur kelapa moden telah ada dipasaran sejak tahun 80an lagi,jadi pengunaan kukur kelapa lama telah digunakan sangat meluas ditahun sebelum itu.Cara untuk membuat kukur kelapa tradisional boleh dikatakan sebagai mudah cuma memerlukan sedikit kemahiran bertukang.Sehingga sekarang aku masih belum tahu dimanakah mata kukur dibeli,mungkin boleh dibeli ditempat barang2 besi dijual seperti parang dan pisau,Yang digunakan untuk membuat kukur kelapa hanya kayu dan mata nya sahaja dan cara2 mengukur kelapa semua dah sedia maklum.SEKIAN.


kampung pantos


Kampung Pantos terletak 16 km dari sungai koyan,kuala lipis pahang,Kampung ini terletak dikawasan hutan,Kampung ini merupakan kampung orang asli.Aku ke kampung ini hanya ingin melihat permodenan sebuah kampung orang Asli yang dikatakan jauh lebih moden dari kampung penduduk melayu.

Mempunyai kemudahan asas yang cukup sebagai sebuah kampung dipendalaman,Mempunyai JKKK nya sendiri,mempunyai dewan orang ramai serta masjid yang indah.Sedang dibina pencawang penerima line talipon dan internet.Mempunyai lebih dari 300 buah rumah yang moden.Pendek kata kampung pantos mempunyai kemudahan seperti kampung melayu lain nya,SEKIAN..







Sabtu, 11 Oktober 2014

surau pengkalan gawi

Surau tasik kenyir telah dibina sejak pembukaan pengkalan Gawi pada akhir tahun 80an,itu yang telah diberitahu kapada aku,Sejak itu didapati surau pengkalan gawi langsung tidak berubah sejak pembinaan nya.Agak malang nasib suarau ini kerana ujudnya tak seiring dengan pembangunan tasik kenyir yang sangat giat.Banyak pembangunan yang telah dibuat dan banyak lagi dalam perancangan.Mungkin surau pengkalan gawi dalam perancangan untuk pembinaan baru,Walau macam mana sekali pun surau ini sepatutnya dibina terlebih dulu sebelum mana2 pembangunan hendak dibuat kerana surau sangat penting ditempat peranginan yang sebesar pengkalan gawi.
Disebelah surau pengkalan gawi mempunyai binaan yang memakan belanja mungkin jutaan ringgit,Surau pengkalan gawi tak lah minta belanja yang sebegitu besar,hanya sekadar yang sepatutnya.Harap pihak yang terbabit tak tenguk hanya sebelah mata tempat ibadat orang islam yang ugama islam ugama rasmi negara ini,Jangan sampai surau pengkalan gawi menjadi sunggutan kapada pengunjung pengkalan gawi,Jangan sampai setiap pembangunan yang dibuat dipengkalan gawi menjadi bandingan denga surau nya,SEKIAN



perjalanan ke kuala pegang

Pada 5hb okt 2014 aku telah menerima jemputan kawin kawan aku di Baling Kedah Darul Aman,Pada hari itu juga jatuh nya hari raya kurban.Aku sendiri menjalankan ibadat qurban pada hari itu,Kawan aku beria2 benar mengajak aku ke kenduri kawin anak nya,Aku menjadi serba salah untuk menerima atau menolak jemputan nya kerana anak yang hendak dikawinkan merupakan anak tunggal nya,Maksud nya kenduri kawin anak kawan aku merupakan kenduri kawin awal dan akhir nya.Oleh kerana tak mahu mengecewakan rakan aku,Aku telah berjanji untuk hadir dimajlis kenduri nya.
SIMPANG SEKAYU

Pada 5hb okt 2014 pukul 11.30 pagi aku bertolak dari kampung aku dikuala berang ke kuala pegang kedah setelah aku menyelesaikan ibadat korban.Perjalanan dari kuala berang ke kuala pegang sejauh 377 km,Tak lah jauh sangat.tapi terpaksa melalui dua buah negeri iaitu kelantan dan perak sebelum tiba di kedah.Biasanya perjalanan sejauh itu mengambil masa hanya 4 jam sahaja tetapi keadaan jalan dan lalu lintas segala kemungkinan boleh terjadi..

Dengan mengisi minyak penuh tangki rm 70 dikuala berang perjalanan bermula dari kuala berang kesungai tong setiu dan berakhir dijertih terengganu di negeri terengganu dan mengambil jalan dilebuh raya timur barat bermula dari pasir putih kelantan hingga ke jajahan Jeli di kelantan.Masa yang diambil sejauh itu ialah 2jam 30 minit..Tempat2 yang dilalui sepanjang perjalanan ini ialah pekan kuala ping, pekan sungai tong,pekan Calok,bandar Permaisuri,Jabi dan jertih di negeri terengganu dan bandar macang,tanah merah serta bandar Jeli di negeri kelantan

 GUNUNG RENG DI JELI

Lebuh raya timur barat bermula dari jeli Kelantan tapi sesetengah orang mengangap lebuh raya timur barat bermula dari simpang pasir putih.Pada sesetengah orang pula mengangap lebuh raya timur barat bermula bila melalui banjaran titiwangsa.Bagi aku tak menjadi penting lebuh raya timur barat bermula dari mana yang penting mesti sampai ketempat kenduri di kuala pegang pada pukul 5 petang kerana pada pukul 6 petang aku akan bertolak balik keterengganu pula,Lebuh raya timur barat telah beberapa kali aku lalui,Yang pertama aku lalui lebuh raya ini 24 tahun yang lalu,Aku tak ingat kemana aku pergi tapi yang paling pasti lebuh raya timur barat tak pernah berubah sejak dari itu,Jalan nya sempit seperti dahulu,seperti tak terjaga,bekas tampalan tar ada disana sini,Aku dapat rasakan lebuh raya ini tak menepati sebagai sebuah lebuh raya,Yang paling aku ingat tentang lebuh raya ini ialah empangan pergau,hentian titiwangsa dan tasik banding.
 LEBUH RAYA TIMUR BARAT

Empangan pergau telah dibina sekitar tahun 1994,Ia dibina untuk memenuhi permintaan kuasa letrik yang bertambah,Aku tak pernah sampai ke empangan ini kerana untuk kesitu memerlukan masa yang lain,Hentian titiwangsa merupakan hentian dipuncak banjaran titiwangsa,Suhu yang sejuk merupakan keistimewaan hentian ini,Hentian titiwangsa mempunyai kemudahan asas yang diperlukan kapada penguna lebuh raya timur barat.Tasik banding merupakan tasik buatan manusia yg terletak di daerah grik perak,Lebuh raya timur barat akan membelah tasik banding di kiri kanan laluan nya,Empangan temenggur terhasil dari takungan tasik banding yg di bina pada tahun 1974 (apa yg aku faham)Aku tak hairan dengan tasik banding atau empangan pergau kerana ditempat aku sendiri telah ada tasik yang paling besar di Malaysia iaitu Tasik Kenyir,Tentu kedua2 empangan atau tasik ini serupa dengan tasik2 lain seperti Tasik Kenyir.

Memandu dilebuh raya timur barat dari Jeli ke grik yang sejauh 124km mengingatkan kita kapada pasukan yang membinanya kerana lebuh raya timur barat boleh lah dikatakan dibina atas darah askar2 melayu yang menjadi pengawal kapada pasukan yang membina lebuh raya ini,Askar melayu sering menjadi ancaman keatas pembinaan lebuh raya ini,pernah terjadi pentempuran antara askar2 dan pihak komunis disini.
TASIK BANDING

Berhenti sekejap dihentian titiwangsa merupakan sesuatu yang penting bila melalui lebuh raya timur barat kerana disitu mempunyai keperluan asas yang disediakan disamping menikmati suhu sejuk nya,agak rugi kalau tak berhenti sambil berehat sebentar kerana hentian ini tak ada di lain2 hentian ditempat lain.Aku sampai dihentian ini pada pukul 3.00 petang dan meneruskan perjalanan pada pukul 3.30 petang setelah selesai solat jamak takdim,Dari hentian ini ke tasik banding mengambil masa lebih kurang 30 minit,Ditasik banding aku tak berhenti kerana ingin cepat untuk sampai ke distinasi,Melepasi tasik banding aku mengambil masa lebih kurang 30 minit lagi untuk sampai ke sungai rui iaitu berakhir nya lebuh raya timur barat,

Melalui bandar grik yang amat masyhur itu mengambil masa lebih kurang hampir satu jam untuk untuk sampai ke kuala pegang dengan melalui perkampungan seperti perkampungan melayu di terengganu,tiada bezanya.Cuma laluan yang diambil untuk kekuala pegang agak bengkang bengkuk dan mempunyai selekoh yang tajam dan sangat membahaya,Diperjalanan antara grik dan kuala pegang aku berjumpai dengan tiga kemalangan teruk yang mungkin melibat kan kematian berdasarkan kapada kederaan yang rosak teruk.Yang paling menarik perhatian aku ialah berdiri gagah nya dua buah gunung yang tersergam indah dikanan perjalanan,Serasa aku ingin mendakinya,kecuraman nya sangat menarik perhatian,Diceritakan kapada aku dikawasan ini sering terjadi ganguan yang tak diingini,dikatakan juga laluan ini sepatutnya dielakkan kalau memandu pada lewat malam..

(Tempat2 yang dilalui sepanjang hentian titiwangsa ke kuala pegang ialah,tasik banding,sungai rui,grik,perkampungan melayu,baling,kupang dan kuala pegang.Hanya itu yang aku ingat)
BERHAMPIRAN GRIK

Tepat pukul 5.00 petang aku sampai dikuala pegang,dirumah majlis kenduri yang diadakan.Makan masakan yang berlainan sedikit dari tempat aku,Aku disambut meriah oleh tuan kenduri kerana aku hanya lah satu2 yang datang dari jauh,terengganu.Aku diperkenalkan oleh tuan rumah kapada kawan2nya,Mendengar lagu selamat pengantin baru oleh saloma menambahkan lagi serinya majlis kawin pada hari raya korban itu...


Setelah beramah tamah dengan tuan rumah dan rakan2 yang dah biasa aku kenali,aku bertolak balik keterengganu pada pukul 7.00 malam sejam lewat dari yang dijadualkan.Laluan yang diambil untuk keterengganu merupakan jalan yang sama semasa aku datang.Setelah mengisi minyak sebanyak RM 70 distesen minyak shell diperjalanan,Aku mengambil laluan seperti yang aku datang pada siang hari nya.Dengan melalui Grik,Tasik Banding,Hentian titiwangsa,Jeli,Macang,Jertih,Sg Tong,Teris, kuala berang dan seterus nya kekampung aku yang terletak 8km dari bandar kuala berang aku sampai kekampung tepat pada pukul 1 malam setelah brhenti dua kali dalam perjalanan,Dengan Kos minyak sebanyak RM 140(tak sampai RM 140 sebab dalam tangki masih ada 2 bal lagi seperti tentera didashboard).Makan gear box sebanyak seperiuk sederhana,aku tidur pukul 2.30 pagi,huhuhuhu,baru puasa hati...SEKIAN

catitan:gambar2 tak dapat dimuatkan kerana kehilangan tablet,Didalam nya ada  semua gambar perjalanan saya ke kuala pegang..

Rabu, 8 Oktober 2014

hentian titiwangsa

Hentian titiwangsa terletak dalam negeri perak,Hentian ini merupakan sebuah hentian dikemuncak banjaran titiwangsa,Terletak di lebuh raya timur barat.Lebuh raya timur barat menghubungkan Jeli Kelantan dan Grik Perak.Panjang lebuh raya timur barat lebih kurang 125km dari jeli ke grik.Yang paling istimewa hentian ini ialah suhu nya yang sejuk,pada siang hari suhu nya 21 darjah celcius dan pada malam nya suhu nya menurun sehingga 18 darjah celcius.Boleh dikatakan sejuk disebuah negeri di khatulistiwa...
Kemudahan yang ada di hentian ini ialah surau,tandas,tempat berehat,kedai runcit dan restoran.Mempunyai kawasan parking yang agak luas tapi tidak seselesa seperti hentian2 dilebuh raya yang lain tapi cukup memadai untuk kemudahan asas.Mempunyai line talipon yang agak lemah dan sesuai hanya untuk menghantar mesej sahaja tapi dimasa2 yang tertentu boleh membuat panggilan talipon dengan agak baik.Line internet sangat tenat di sini..
Selain suhu nya yang sejuk, hentian ini memberikan pemandangan yang menarik yang mungkin tak ada dihentian lain dan mungkin hentian titiwangsa merupakan hentian yang paling tinggi disemenanjung Malaysia...Sekian




Rabu, 1 Oktober 2014

perjalanan ke batu pahat

 SIMPANG SEKAYU

Batu pahat merupakan sebuah bandar yg ke-2 terbesar di negeri Johor selepas bandar johor baharu,Terletak dipantai barat negeri johor.

Pada 21 hb september yang baru lalu aku menerima jemputan untuk majlis tahlil disatu majlis dirumah saudara di parit sulung,Aku mengambil kesempatan untuk kesitu kerana aku tak pernah sampai di batu pahat.Aku juga telah diceritakan nama batu pahat berasal dari  batu yang telah dipahat oleh tentera siam pada zaman kesultanan melayu melaka dengan cerita yang macam itu menambahkan lagi semangat aku untuk ke batu pahat
 AMBS

Setelah mengisi minyak sebanyak rm 60 di bandar kuala berang (penuh tangki) Aku bertolak seawal pagi 6.30 aku memasuki LPT (lebuh raya pantai timur) melalui Ajil Hulu terengganu.Jalan yang diambil ialah Lpt ke lebuh raya jerangau-jabur melalui bukit besi,(lebuh raya pantai timur belum siap sepenuh nya),Naik ke LPT lagi hingga kesusur keluar gambang,seterus nya kepaluh hinai,bandar muazam,keratong,segamat,bukit kepong,pagoh,parit sulung,tongkang pecah dan Batu Pahat.Antara Kuala Berang hingga Batu Pahat ialah 456km,Masa yang diambil untuk ke batu pahat sekitar 5 jam 59 minit menurut perkiraan google.

Lebuh raya pantai timur antara ajil dan bukit besi tidak asing kapada aku,aku selalu mengambil jalan ini untuk kebukit besi,Antara kedua nya sejauh 42km, Hanya  20 minit memandu dah pun sampai ke bandar bukit besi.Dari bukit besi hingga ke Jabur lah yang jadi masalah,Jalan nya agak teruk sehingga ke jabur,Jalan yang bertampal2 dan sangat bahaya kapada yang jarang memandu disini..Bandar bukit besi sangat dikenali kerana lombong bijih besi nya lombong ini telah dibuka pada tahun 1945 dan ditutup pada tahun 1970an kerana bijih nya sudah dikatakan berkurangan tetapi lombong bijih besi telah dibuka semula pada tahun 2011 yang lalu dan diusahakan sehingga kini..Pekan2 yang dilaluan jerangau jabur ialah bandar durian emas (AMBS),Ceneh dan neram.Sepanjang laluan ini juga terdapatnya kampung2 dikiri kanan jalan nya selain dari ladang kelapa sawit
 HENTIAN KERATONG>>>MUNGKIN DISUATU KETIKA DULU PENUH DGN SEMAK SAMUN

Menaiki Lpt di Jabur hingga ke Gambang tak memberi pemandangan yang menarik kerana dikiri kanan nya hanya kebun getah dan ladang kelapa sawit.Pemandangan yg seperti ini merupakan pemandangan biasa yang terdapat diseluruh lebuh raya diMalaysia,Walau macam mana pun memandu di lebuh raya dapat memberi kepuasan yang amat sangat kerana memandu disini boleh memaksimun kan kelajuan,Purata kelajuan disini ialah disekitar 140km.Menyebut Gambang, yang pasti nya teringat dengan Gambang Water Park nya,Gambang water park ialah taman thema yang mahal harga nya Hanya yang benar2 berkemampuan sahaja dapat mengunjungi tempat ini.Dari bukit besi hingga ke susur keluar gambang mengambil jauh 146km
 JALAN ANTARA GAMBANG DAN SEGAMAT LURUS,SAUJANA MATA MEMANDANG

Susur keluar Gambang merupakan pengembaraan sebenarnya kapada aku ke Batu Pahat kerana laluan ini aku lalui baru 2 kali dan kali ini yang ketiga.Boleh dikatakan laluan ini agak sempit disesetengah tempat dan lebar dikawasan kampung dan bandar,Banyak pekan2 yang ada dilaluan ini hingga ke segamat.Tempat2 yang aku ingati dilaluan ini ialah Paloh Hinai,bandar muazam,bandar tun razak dan keratong.Oleh kerana aku tak biasa dengan tempat ini dan asing kpd aku,aku tak ada cerita yang menarik tentang nya.Yang paling pasti laluan ini jalan nya lurus,payah dijumpai selekoh yang tajam,mungkin disebakan perancangan awal oleh pihak karajaan kerana kebanyakan tempat dikawasan ini ialah tanah rancangan felda.Sebelum aku melalui kawasan ini aku telah mengenali tempat2 seperti paloh hinai dan keratong,Nama2 tempat ini tak asing kpd aku kerana dimasa pembukaan felda dikawasan ini ramai dari penduduk kampung aku sendiri telah berkerja disini sama ada menebang,memerun sehingga kapada menanam kelapa sawit,dari penduduk kampung aku sendiri lah aku ketahui nama2 tempat ini cuma aku tak pernah datang..

Berhenti di hentian keratong telah mengimbau kenangan aku kapada susah payah penduduk kampung aku datang bekerja disini disuatu ketika dahulu,Terpaksa melayan perasaan aku sendiri betapa payah nya kehidupan dimasa itu,Mereka terpaksa merantau jauh untuk mencari sesuap nasi dan ada yang telah ditipu oleh kontraktor2 yang mengambil mereka berkerja,Dan mungkin yang telah ditipu itu ialah ayah aku sendiri kerana ayah aku pernah bekerja sejauh ini dimasa yang lalu.Kadang2 kita mesti pergi jauh untuk merasa denyut nadi dan mengimbau zaman silam yang ada kaitan dgn kita,dari situ kita boleh melihat kita dengan sedar dan insaf.Berhenti dihentian ini juga terasa masa sudah pun jauh meninggalkan kita,Masa melewati kita tanpa kita tersedar,(emosi sikit)huhuhu

 Dari gambang kesegamat ialah 156 km
 TEPI JALAN YANG LUAS>>NAK PANDU LAJU SIKIT PUN TAK APA

Memasuki bandar segamat telah mendekatkan aku ke batu pahat kerana segamat ialah bandar yang terletak dalam negeri johor,Negeri yang sangat kuat Umno nya,Negeri yang dikatakan tak mungkin parti2 politik lain akan bertapak dalam negeri nya.Bandar segamat sebuah bandar yang besar,Mempunyai jalan raya yang bersimpang siur,Bandar segamat lebih besar dari ibu negeri aku sendiri iaitu bandar Kuala terengganu,Disini aku sedikit hairan mengapakan bandar kuala terengganu di namakan sebagai bandaraya kuala terengganu dan bandar besar lain tidak diberikan taraf bandaraya terutama nya segamat dan batu pahat.Mungkin hal ini terjadi sebab permainan politik dan sebagai nya.

Tempat yang dituju selepas melepasi bandar segamat ialah pekan pagoh,kerana disitu ada saudara aku yang berkerja disekolah menengah pagoh dan mungkin aku akan berhenti sebentar untuk berehat seketika sebelum meneruskan perjalanan ke parit sulong (tempat kenduri tahlil) dan kebatu pahat,Dilaluan ini tempat yang paling diingati ialah bukit kepong,Bukit kepong merupakan sebuah tajuk filem yang di garap oleh seniman jins syamsudin yang berdasarkan kisah yang benar2 terjadi dibalai polis bukit kepong sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan,Peristiwa trajis yang melibatkan polis diserang oleh komunis dimasa tersebut yang mengakibatkan semua angota polis telah terkorban dalam peristiwa itu.Aku berkesempatan mengambil gambar replika balai polis yang dibina disebuah kawasan lapang tanpa sempat untuk mengambil gambar tempat kejadian peristiwa bukit kepong.Bangunan kecil yang dibina bersegi 3 yang aku tak tau apa maksud nya.Nak cuba bertanya tapi tak ada pulak tempat bertanya,hahahahaha....

Oleh kerana masa dah lewat untuk menghadirkan diri dimajlis kenduri tahlil dan bertahlil, aku tak mempunyai masa untuk berhenti dirumah saudara aku dipaguh dan terpaksa meneruskan perjalanan keparit sulong setelah mengisi minyak di shell bandar paguh sebanyak RM 60.Aku sampai disebuah kampung di parit sulong bertepatan dengan kenduri tahlil pada pukul 12.30 tengah hari,setelah memandu lebih kurang 6 jam dari kuala berang termasuk berhenti dihentian2. 80 km telah dilalui antara segamat dan Parit sulong.
 REPLIKA BALAI POLIS BUKIT KEPONG

Makan kenduri tahlil di kampung di johor tak jadi masalah kapada aku kerana cara makan nya dan lauk pauknya serupa dengan tempat aku diterengganu,cuma ada masakan nya agak berlainan dengan tempat aku,salah satu masakan nya ialah kulit cempedak dimasak macam sambal,rasa nya ok kapada aku kerana aku akan tolak makanan  kalau dibuat dari kayu dan batu sahaja.

Makan dengan berselera dan berehat sekejap aku memulakan perjalanan semula untuk menyelesaikan misi dihari itu sebelum pukul 5 petang kerana pada pukul 5 petang aku akan bertolak balik ke kuala berang terengganu...
 SHELL PAGUH

Pukul 3 petang aku dibawa oleh sedara aku yang tinggal di parit sulong untuk ke bandar batu pahat,Dijalanan sedara aku sempat juga bercerita tentang bandar batu pahat disuatu ketika dahulu.Kata nya bandar batu pahat digelar sebagai Paris malaysia disuatu ketika dahulu,dibatu pahat dikatakan mempunyai segala2 benda yang berbentuk maksiat,dikatakan sebut semua maksiat, maka ada dibandar batu pahat,Aku tak sempat bertanya sebab2 terjadinya demikian kerana banyak bercerita dan tiba2 telah pun sampai dipinggir laut dimana terletak nya batu yang dipahat yang daerah dan bandar batu pahat telah mendapat nama...Jarak antara parit sulong dan batu pahat ialah 23 km
 SALAH SATU MERCU TANDA DIBANDAR BATU PAHAT

Sempat mengambil gambar di beberapa tempat dalam bandar batu pahat dan diperigi batu pahat,aku bertolak balik ke Parit sulong pukul 4 petang ke rumah sedara aku dan sempat beramah tamah dan pukul 4.30 petang aku bertolak ke pagoh kerumah saudara aku yang aku tak singgah semasa aku datang tadi.Setelah berehat sekejap dan minum aku bertolak balik keterengganu pada pukul 5.30 petang melalui jalan yang aku datang pada pagi tadi,Sampai keterengganu pada pukul 12.30 tengah malam setelah membuat perjalanan hampir 900km,Kos minyak sebanyak RM 150 pergi dan balik.Sekian...
  PERIGI BATU PAHAT

Rabu, 24 September 2014

perigi batu pahat

Aku ke batu pahat johor kerana menghadiri kenduri tahlil oleh saudara aku di parit sulong,Aku bertolak seawal 6.30 pagi dari kuala Berang Trengganu dan sampai ke parit Sulong Johor pd pukul 12.30 tgh hari.Terlanjur dah sampai johor aku dibawa oleh saudara aku menenguk2 bandar disekitar seperti tongkang pecah dan bandar batu pahat,Dari situ lah aku mengetahui cerita macam mana batu pahat mendapat nama...Batu pahat  mendapat nama mengambil sempena batu yang dipahat oleh tentera siam pada zaman sultan melaka iaitu sultan mansur shah...Maka kawasan tesebut telah diberi nama Batu Pahat.....
Oleh kerana tertarik dengan cerita, aku mengesyurkan untuk melawat tapak dimana diceritakan batu pahat mendapat nama.Melalui bandar batu pahat sangat menyukarkan kerana kebanyakan jalan nya jalan sehala,Bagi yang kurang cekap atau pertama sekali datang ke batu pahat memang sangat mengelirukan,oleh kerana aku dibawa oleh saudara aku yang berasal dari johor sendiri, untuk kebatu yang kena pahat tidak lah menyukarkan.
Batu yang dipahat itu rupanya terletak di tepi pantai,pantai minyak beku nama nya,Kawasan sekitar nya boleh dikatakan sebagai biasa2 sahaja,Serupa dengan pantai2 yang telah aku kunjungi.Pemandangan laut nya seperti biasa sahaja tapi laut nya bernama selat melaka.Tidak pelik sangat tempat batu yang dipahat kerana rupanya seperti lekukan sebab hakisan keatas batu dan mungkin juga sebab hakisan lah menyebabkan  perigi batu pahat menjadi tak serupa perigi..Diceritakan akibat dari pahatan oleh tentera siam keatas batu tersebut telah terjadinya sebuah perigi.Tentera siam telah memahat batu tersebut kerana ketiadaan air jadi untuk keperluan tentera siam batu tersebut telah dipahat.Dikatakan akibat dari pahatan oleh tentera siam, batu tersebut telah mengeluarkan air sehingga sekarang dan tak pernah kering walau pun musim panas..(hairan juga sebab apa tentera siam tak gali je telaga dikawasan sekitar yang bertanah,mungkin banyak air yang didapati kalau kawasan yang bertanah digali)Mungkin juga askar2 siam ingin menunjukan kekuatan mereka kapada askar2 sultan melaka walau pun tentera siam telah tewas.
Jadi Batu Pahat mendapat nama sempena dengan batu yang telah dipahat oleh tentera siam yang kalah kapada askar2 sultan melaka,Sekian...

Rupa perigi Batu Pahat

Isnin, 22 September 2014

Perjalanan ke-cameron highland

 Bukit yang memukau pandangan

Pada 12hb sept 2014 yang baru lalu,aku dan keluarga telah makan angin ke cameron highland.Perjalanan Bermula seawal pagi jam 8 pada hari jumaat,Perjalanan yang diambil bermula di kuala berang melalui lebuh raya kuala berang-gua musang

Dengan mengisi minyak penuh tangki di-stesen minyak kampung kepah aku dan rombongan memasuki lebuh raya gua musang pada sekitar jam 9.00 pagi kerana sebelum itu aku telah berhenti sarapan Di kampung kuala ping.

Lebuh raya gua musang bermula dikampung kuala jeneris kalau datang dari kuala berang dan dari situ mengambil masa sejam setengah untuk sampai kesimpang chiku di Kelantan


 Lebuh raya bukit tujuh yang sedang dalam pembinaan

Seluruh perjalanan sampai keperingkat ini sangat mengembiraan dengan tiada langsung kerosakan.Target kami pada hari pertama ialah felda sungai koyan pahang.Kerana difelda ini kami akan bermalam dibalai polis sungai koyan kerana salah seorang dari angota polis dibalai tersebut ialah ahli keluarga kami yang juga akan membawa kami ke cameron highland pada keesukan hari nya..

Sesuatu yang sangat mengembiraan dalam perjalanan jauh ialah keadaan cuaca yang baik,panas yang tak ketara sangat dan laluan yang baik.Lebuh raya kuala berang-gua musang memberikan itu semua cuma difelda Aring sahaja jalan nya kurang baik serta sempit.Keadaan jalan di felda aring yang sejauh 30km berlubang dan sangat bahaya bila hari hujan.Lebuh raya kuala berang gua musang sangat dikenali kerana laluan ini merupakan pintu masuk ketasik kenyir iaitu dipengkalan Gawi,Tasik kenyir sangat masyhur diseluruh Malaysia dan dunia am nya.Laluan ini sangat memukau dengan keindahan tasik kenyir yang terbentang luas,Bukit bukau yang menyenangkan mata memandang.Jika memandu dilebuh raya gua musang kita boleh berhenti untuk melihat indah nya tasik kenyir,melihat indah nya gunung bongsu,indah nya gunung tembat,melihat air terjun nya serta melihat aliran alur/sungai yang kecil,Melihat kehebatan kejuruteraan di jambatan menom,jambatan sungai belimbing dan beberapa jambatan lain yang tak kurang hebat nya.Dilaluan ini juga terbina nya empangan kedua yang telah hampir siap,dikatakan penakungan air akan dibuat pada tahun 2014 ini juga,  (bulan 0ktober atau november)  Kalau terasa dahaga boleh saja berhenti minum digerai2 yang didirikan oleh penduduk berdekatan,cuma keadaan gerai yang kurang sempurna memungkin kan sesetengah orang tak lalu untuk minum.(aku ok jer)Yang paling penting laluan ini sangat sunyi dan disyorkan berkederaan sekurang2nya dua buah.
 Bukit batu kapur merupakan pemandangan biasa disekitar daerah Gua Musang

Dari simpang chiku untuk kegua musang mengambil masa lebih kurang setengah jam memandu sejauh 42km,Dipertengahan jalan antara simpang chiku- gua musang aku sangat kagum dgn sebuah bukit batu kapur yg menjulang tinggi Dikiri pemanduan,aku seolah2 ingin mendaki Bukit ini kalau ada kesempatan,kecuraman nya seperti mengamit meminta untuk didaki.

Pukul 11.00 pagi aku dah sampai dibandar gua musang yg sangat terkenal dengan ahli parlimen nya iaitu Tengku Razaleigh Hamzah,dan juga merupakan salah satu pintu masuk ke cameron highland.Oleh kerana Target pada hari pertama ialah sungai koyan perjalanan diteruskan menghala ke kuala lipis,tempat2 yg dikenali disepanjang laluan ini kesungai koyan ialah merapoh,bukit tujuh dan padang tengku...

Merapuh dikenali kerana terpencil pekan ini dari ibu negeri nya Kuantan serta merapuh juga mempunyai stesen keretapi yg paling utara negeri pahang(itu yg diberitahu kpd aku)?Merapuh juga merupakan pintu masuk ketaman negara Dipahang untuk mendaki gunung Tahan.Pintu masuk lain untuk kegunung tahan ialah di kuala tahan..Merapuh yang aku kenali dan ingati ialah stesen kereta api nya dan gerai buah yang menghiasi tepi jalan...

Bukit tujuh sangat dikenali dengan cerita seram nya atau lebih mudah bukit tujuh tempat yang agak keras,diceritakan ramai pemandu2 yang terkena atau diganggu oleh makhluk lain,Bukit tujuh juga sering terjadi kemalangan mungkin ganguan atau keadaan laluan yang kurang baik,bagi aku kawasan ini sering terjadi kemalangan kerana jalan nya agak licin bila terjadinya hujan,Bukit tujuh juga sering berkabus dan memungkinkan jalan menjadi basah dan licin,Bukit tujuh juga dikenali kerana telah dan sedang dibina lebuhraya baru yang selesa,Dengan terbina nya lebuh raya dua lorong ini akan memudahkan perjalanan dan tak perlu lagi  mendaki bukit yang curam dan merbahaya...

Padang Tengku merupakan tempat mengisi minyak yang terakhir (shell)  dinegeri pahang jika pemanduan dari kuala lumpur atau kuala lipis.Biasanya pemandu akan mengisi minyak dipadang tengku jika ingin ke kelantan,walau macam mana pun cerita ini untuk tahun 60an hingga tahun 80an yang lalu,sekarang semua itu dah jadi sejarah,banyak stesen minyak berselirat ditepi2 jalan,klu tak ada stesen minyak boleh saja isi minyak botol yang dijual disekitar kampung2 disepanjang jalan,Jadi tak jadi masalah besar jika benar2 kehabisan minyak dalam perjalanan...
 Pagar yang memagari balai polis felda sungai koyan,..robek teruk kan tu,huhuhu

Yang paling aku ingati bila sebut sungai koyan ialah chef Wan,Chef yang terkenal dalam ruangan masak memasak di chanel 703 astro dan di rangkaian rtm dan tv3,Chef wan juga sangat terkenal kerana mulut nya yang sentiasa berbunyi ketika memasak,(aku tak lalu nak makan kalau dia ni masak,sebab air liur yang tersembur2 bila bercakap masa masak,hahahaha).Chef Wan juga merupakan top five dikalangan semua chef didunia,Bintang chef ni sangat cermelang.Aku telah dibawa oleh anak buah aku yang tinggal  kat koyan pergi kerumah chef,cuma aku agak segan nak snap pic rumah mak ayah chef ni kerana ramai orang yang melihat dan aku jadi segan...

Dari bandar gua musang ke sungai koyan telah mengambil masa yang agak lama kerana aku sampai di Felda sungai koyan, aku disambut dengan azan zohor dan sempat mendengar khutbah pertama dan khutbah kedua.Berjumaat di sungai koyan telah mengimbau zaman kecil2 aku dikampung kerana solat jumaat disungai koyan telah didirikan dalam dewan badminton,Dikampung aku sembahyang jumaat telah didirikan dibawah pokok kerana masjid dalam pembinaan baru,begitu jugak yang terjadi diFelda sungai koyan,jumaat dan solat waktu yang lain telah didirikan di dewan badminton di felda tersebut kerana masjid baru yang berharga 4.5 juta dalam pembinaan.(aku dok teringat nok snap pic masjid baru ni)

Bermalam dirumah saudara aku (abang) dikawasan balai polis sungai koyan telah menimbul kan rasa kesian kapada abang2 polis,dengan rumah nya yang koman,kawasan balai yang tak menunjukan standard yang tertentu sebagai penjaga negara dan ada beberapa perkara yang menyayat hati,kadang2 terpikir juga aku negara membiarkan angota polis supaya dalam keadaan low standard.Abang2 polis kelihatan segak semasa  bertugas dan ada sesetengah abang2 polis menunjukan bengkeng yang tak tentu pasal,Kadang2 terpikir jgk aku keadaan abang2 polis menunjuk sikap yang macam itu kerana hendak balance dengan keadaan sebenar mereka..Sesuatu paling ketara yang aku nampak dibalai polis sungai koyan ialah keadaan pagar  yang tak menunjukan standard sebagai sebuah organisasi yang hebat.Pagar nya yang rosak teruk,robek disana sini,Aku sendiri pernah tenguk kawasan balai polis sungai koyan telah dikunjungi oleh sejenis haiwan yang bernama babi,ok jer babi2 ni lepak kat kawasan balai. (kikikiki).Dari satu sudut boleh plk dibuat andaian yang Felda sungai koyan tempat yang selamat yang memungkin kan pagar yang kukuh tak perlu dibina,tiada ancaman,tapi dari sudut yang lain pula,sepatutnya pagar mesti dibina dengan baik sama ada kawasan itu selamat atau pun tidak...Malam disungai koyan telah diisi dengan makan digerai2 roti canai serta makan kue teow,Suasana malam di koyan seperti kampung2 biasa yang suhu nya seperti dikampung2 lain.Tamat lah hari pertama...
 Hentian rehat Betau merupakan satu2 nya hentian lebuh raya sungai koyan-cameron highland

Setelah mengisi minyak penuh dipetronas sungai koyan (rm46,isi diterengganu juga penuh,seluruh perjalanan dari terengganu ke koyan hanya lah rm46 sahaja=360km) perjalanan ke cameron highland bermula seawal 9.00 pagi 13sept 2014.Laluan sungai koyan ke ringlet yang sejauh 100km tak pernah aku lalui.Tempat yang tak pernah dikunjungi tentu memberi pemandangan baru.Yang pasti laluan ini sangat menakjubkan,Berhenti dihentian betau untuk mendengar taklimat dari juru pandu dan meneruskan perjalanan ke cameron highland.Dilalauan ini ada beberapa pemandangan yg menarik pada pandangan aku,yang pertama bila melalui sebuah jurang.Kehebatan kejuruteraan memang teserlah disini.Sebuat jambatan dibina ditepi jurang dan jambatan tak menyentuh bukit,sedangkan tempat pembinaan amat tinggi seolah2 duduk dipuncak bukit.Panjang jambatan ini lebih kurang 2oo meter,melalui nya sangat megerunkan.Aku tak sempat behenti untuk mengambil gambar ditakuti disitu tempat larangan...
 Perkampungan Orang Asli dalam perjalanan

Perkampungan orang asli telah menarik pandangan aku,rumah yang dibina telah mengingatkan aku kapada zaman kecik aku,rumah2 seperti ini dibina ditempat penanaman padi huma,Sangat jelas sesuatu yang indah itu ditempat2 yang macam ini,Perkampungan ini telah dibina ditepi sebuah sungai,aku pssti sungai kecil ini berkualakan sungai jelai,iaitu salah satu dari cawangan sungai pahang.
 Berhenti yang macam ini menjadi kebiasaan dalam perjalanan jauh

Sesuatu yang aku tak tau ialah sebuah empangan sedang dibina di laluan antara ringlet dan sungai koyan.Empangan ini dibina sejak beberapa tahun yang lalu dan dlm keadaan 50% pembinaan (itu yg dibagitau kpd aku)
 Tapak empangan yang dikatakan dalam pembinaan

Perjalanan santai ini kadang2 diganggu dengan pemandangan yang menarik,Rasa ingin tau menyebabkan perjalanan sering tergendala untuk berhenti melihat  suasana,Oleh kerana sentiasa dalam keadaan begini untuk sampai ke ringlet agak lewat,Ringlet merupakan tempat penanaman sayuran tanah tinggi yang pertama dalam perjalanan ke cameron highland,Tempat2 lain yang popular dicameron highland ialah tanah rata dan brincang.Tanah rata merupakan bandar besar yang sempit ditanah tinggi cameron highland,Kemudahan yang ada ditanah rata sama dengan bandar2 besar di tanah bawah,malah tanah rata lebih besar dan sibuk dari bandar2 dibawah.

Brincang sangat popular dengan pasar malam nya,Mempunyai jalan yang sibuk serta sempit dan mempunyai suhu yang rendah,serendah 19 darjah celcius dihari aku sampai.Di-Brincang ini lah aku dan rombongan keluarga akan bermalam diarpatment yang telah ditempah terlebih dulu.Kadar sewaan untuk semalam ialah RM 400...

Tiba di Brincang pada 1 tengah hari dengan melalui jalan yang sibuk serta sempit dan berliku2 dari ringlet dan tanah rata.DiBrincang ini lah juga aku kehilangan tablet kerana kecuian aku sendiri.Dan tamat lah perjalanan setengah hari dari sungai koyan ke cameron highland untuk hari ke-2
Berhenti untuk menyelamatkan gulai tempoyak yang tumpah,hehehe

Masa yang ada untuk setengah hari dan malam dipenuhi di hari ke-2 dengan acara melawat tempat2 menarik disekitar Brincang dan kawasan yang terdekat,Melawat kebun teh,kebun sayuran membeli belah dan berbelanja besar seperti menjadi kemestian bila ke cameron highland.Waktu malam nya menikmati sejuk yang memang tak ada ditanah rendah,Aku merasakan ramai yang melancung ke cameron highland hanya untuk menikmati sejuknya cuaca, bukan hanya untuk membeli belah sahaja.Hari ke-2 telah selesai dengan tidur pada pukul 12 malam dalam sejuk diarpatment pada suhu 17 darjah celcius..
 Kebun sayuran yang tinggi diatas bukit

Hari ke-3 merupakan hari akhir dicameron highland.Agenda hari ini hanya untuk bertolak balik kekuala berang,terengganu.Perjalanan balik hanya bermula pada pukul 10.00 pagi setelah bersarapan di kedai mamak yang berselerak sepanjang jalan dibandar2 serta kampung dicameron highland.

Jalan yang diambil untuk balik melalui kampung raja,lojing dikelantan dan seterusnya ke-gua musang.Disepanjang laluan ini merupakan kebun2 sayuran tanah tinggi hingga ke lojing dan kebun kelapa sawit ditanah rendah dikelantan.Laluan ini sangat selesa cuma jalan tar nya agak berombak disetengah tempat.Tak ada yang menarik dilaluan ini sehingga ke gua musang,cuma dipertengahan jalan nya ada kolam air panas yang aku tak singgah,Tempat2 lain merupakan perkampungan orang asli dan kampung2 melayu bisasa sehingga lah ke bandar gua musang.
 Berhenti sebentar untuk melihat kebun sayuran sambil menghidu bau busuk,huhuhu

Dari gua musang,laluan untuk keterengganu ialah simpang chiku ke Felda Aring dan seterus nya lebuh raya gua musang-kuala berang yakni laluan melalui tasik kenyir iaitu laluan yang mula2 diambil pada hari pertama.Semua perjalanan lebih kurang 800km pergi dan balik.Kos untuk minyak sepanjang perjalanan lebih kurang RM 120 dengan proton BLM aku.Pukul 4 petang sampai ke rumah dengan selamat-Sekian...
Ringlet pekan pertama ditempuh melalui sungai koyan


Bilik aku dan keluarga menginap

Brincang waktu siang
 
Bangunan yang tertinggi di-Brincang

Waktu malam yang sangat indah di-Brincang dipandang dari bilik penginapan