Ahad, 21 Julai 2013

kueh 0nde-onde


Kuih onde-onde atau juga dikenali sebagai buah melaka merujuk kepada sejenis kuih yang diperbuat daripada bahan-bahan seperti tepung beras pulut, manisan, kelapa muda parut, garam, air dan daun pandan. Kuih onde-onde merupakan sejenis hidangan yang popular di Malaysia..

Resepi kueh onde-onde:
1) 1/2 peket tepung pulut (250g)
2) 7 helai daun pandan (saiz sederhana)
3) 1/2 camca besar tepung gandum
4) Sedikit pewarna hijau
5) Sedikit garam
6) Air
7) Gula Melaka (potong kecil2)
8) Kelapa muda (parut)

* diterengganu gula melaka dipanggil sebagai manisan atau nisan sahaja tapi bukan batu nesan.huhu.
Baru2 ini aku kekuala besut kerana melihat dan meninjau2 kemeriahan pilihan raya kecil yang diadakan dikawasan tersebut,Sempena dengan pilihan raya kecil banyak gerai2 yang dibuka untuk menampung kedatangan tetamu politik  kekawasan tersebut.Salah satu gerai yang sangat menarik minat aku ialah gerai yang membuat onde-onde,Onde-onde memang kueh yang aku suka makan kerana rasa nya yang manis dan sedap tapi aku tak pernah tenguk cara orang membuat nya,Dikesempatan itu aku telah mengambil masa yang agak lama untuk melihat cara membuat kueh onde-onde yang popular itu.
Aku telah diperkenalkan kapada sepasang warga emas yang sibuk menguli dan merebus onde-onde hasil produk mereka,Dari situ mereka memperkenalkan diri mereka sebagai pok kod dan isterinya.Dikesibukan pok kod melayan pelangan dan mengolah kueh mereka sempat pok kod menerangkan kapada aku cara membuat kueh onde-ondenya,Puas hati dengan penerangan nya aku membeli beberapa ringgit kueh nya untuk berbuka puasa tapi pok kod memberi free kapada aku mungkin kerana banyak nya pertanyaan aku atau sangat berbangga dengan aku kerana aku memberi perhatian yang sungguh2 kapada semua penerangan,hahaha..

Pada pandangan aku onde2 pok kod sangat diminati ramai berdasarkan kapada pelangan yang datang membeli digerainya,Gerai pok kod bukan lah gerai sementara ramadhan sahaja tapi gerai yang sememang nya ada sepanjang masa,sekian




1 ulasan:

  1. kueh kegemaran saya nie...senang aje membuatnya...yang penting warna hijau...letak perisa pandan ori di balut dgn kepala parut muda apatahlgi kalau kelapa muda pandan...mmg sedap..

    BalasPadam