Ahad, 21 Julai 2013

kueh 0nde-onde


Kuih onde-onde atau juga dikenali sebagai buah melaka merujuk kepada sejenis kuih yang diperbuat daripada bahan-bahan seperti tepung beras pulut, manisan, kelapa muda parut, garam, air dan daun pandan. Kuih onde-onde merupakan sejenis hidangan yang popular di Malaysia..

Resepi kueh onde-onde:
1) 1/2 peket tepung pulut (250g)
2) 7 helai daun pandan (saiz sederhana)
3) 1/2 camca besar tepung gandum
4) Sedikit pewarna hijau
5) Sedikit garam
6) Air
7) Gula Melaka (potong kecil2)
8) Kelapa muda (parut)

* diterengganu gula melaka dipanggil sebagai manisan atau nisan sahaja tapi bukan batu nesan.huhu.
Baru2 ini aku kekuala besut kerana melihat dan meninjau2 kemeriahan pilihan raya kecil yang diadakan dikawasan tersebut,Sempena dengan pilihan raya kecil banyak gerai2 yang dibuka untuk menampung kedatangan tetamu politik  kekawasan tersebut.Salah satu gerai yang sangat menarik minat aku ialah gerai yang membuat onde-onde,Onde-onde memang kueh yang aku suka makan kerana rasa nya yang manis dan sedap tapi aku tak pernah tenguk cara orang membuat nya,Dikesempatan itu aku telah mengambil masa yang agak lama untuk melihat cara membuat kueh onde-onde yang popular itu.
Aku telah diperkenalkan kapada sepasang warga emas yang sibuk menguli dan merebus onde-onde hasil produk mereka,Dari situ mereka memperkenalkan diri mereka sebagai pok kod dan isterinya.Dikesibukan pok kod melayan pelangan dan mengolah kueh mereka sempat pok kod menerangkan kapada aku cara membuat kueh onde-ondenya,Puas hati dengan penerangan nya aku membeli beberapa ringgit kueh nya untuk berbuka puasa tapi pok kod memberi free kapada aku mungkin kerana banyak nya pertanyaan aku atau sangat berbangga dengan aku kerana aku memberi perhatian yang sungguh2 kapada semua penerangan,hahaha..

Pada pandangan aku onde2 pok kod sangat diminati ramai berdasarkan kapada pelangan yang datang membeli digerainya,Gerai pok kod bukan lah gerai sementara ramadhan sahaja tapi gerai yang sememang nya ada sepanjang masa,sekian




Sabtu, 20 Julai 2013

Pesta Kuala Besut

Pilihan raya kecil DUN Kuala Besut menyaksikan pertembungan antara calon PAS,Endot@Azlan Yusuf,atau che Long 48 tahun dan calun  BN Tengku Zaihan Che Ku Abdul Rahman, 37 tahun.Pilihan raya kecil ini diadakan berikutan kematian penyandangnya Dr A. Rahman Mokhtar akibat kanser paru-paru pada 26 Jun.2013 yang baru lalu...Pada pilihan raya kecik dikuala besut ini SPR telah menetapkan bahawa penamaan calun pada 12-7-2013 dan hari mengundi pada 24-7-2013...











Jumaat, 19 Julai 2013

Kuala Besut..

Kuala besut ialah sebuah pekan kecik yang terletak didalam daerah besut, Terengganu..Walau macam mana pun kuala besut yang sebenarnya ialah seperti gambar yang kat atas,hahahaha.....

Rabu, 17 Julai 2013

ikan kelah besar


Ikan kelah ini telah dapat ditangkap dengan cara memancing disebuah sungai diterengganu.Berat ikan kelah ini 15kg,antara ikan kelah yang terberat,Ikan kelah yang diketahui paling berat ialah 35kg.Ikan kelah ini dapat dipancing pada 11hb.7.2013 yang lalu.Panjang ikan kelah ini  lebih dari 2 kaki setengah.Nilai ikan kelah diatas sekitar RM1500,Kalau ikan kelah ini dijual dalam keadaan hidup mungkin mencecah rm7500 berdasarkan RM500 sekilogram..Walau macam mana pun ikan kelah ini telah dimasak sendiri dan dimakan sendiri dan dibahagi2 sesama jiran...

Umpan yang digunakan untuk memancing ikan ini ialah buah ara masak,Kedalaman lubuk tempat ikan ini dipancing ialah 20 kaki..Tali pancing yang digunakan hanya bersaiz 10kg sahaja,Mesin yang digunakan ialah mesin cap ayam je,huhuhu,

Resepi yang paling simple nak masak ikan kelah:
1)Bawang putih dan bawang merah,
2)Kunyit besor kelingking:
3)Asan keping/daun kesum/Garam/Air
4) Ikan kelah

Cara masak:
Bahan no 1 hingga 2 hendak lah ditumpuk atau dikerat2 dan direbus hingga gelegak.Setelah gelegak ambik ikan kelah isi dalam periuk,disamping itu bahan nombor 3 diisi,tunggu sehingga mengelegak balik,setelah gelegak,angkat dan hidang,huhhuhuhu simple kan..Bahan tambahan kalau suka ialah budu dan lada kalau nok pedas-lah kahkahkahkah,sekian


Ahad, 14 Julai 2013

Polisi insuran

"screeeeeeeet degangggggg"..Aku melanggar sebuah lori yang tiba2 melintas dihadapan aku dan kereta aku telah mengalami kerosakan yang teruk,Dari situ bermula sesuatu yang aku tak pernah alami..

Aku tersengeh2 keluar dari kereta sambil melihat kerosakan yang terjadi,Mmg teruk.Hancur semua dibahagian hadapan kereta aku termasuk dengan enjin nya.Perkataan pertama yang aku dengar ialah provokasi dari pemandu lori yang mengatakan aku memandu laju,sebelum dia meneruskan marahnya kapada aku dengan lebih lanjut lagi, aku mula menengking nya dan pemandu itu diam,ibarat kata klu orang dan angin dengan kita,kita mesti menaikkan lagi suhu kemarahan kita kapada tahap gaban..Biar bertumbuk hancur tangan,kalau bertetak, terburai perut...huhuhuhu.....


Setelah reda dengan segala kemarahan,aku mula ditanya kamana kah kereta aku hendak dibawa dan insuran apakah yang aku pakai,Aku pun naik  hairan dari mana kah ejen2 insuran ni dapat tau dengan begitu cepat tentang kemalangan yang aku  telah alami. Ejen2 insuran mempunyai daya hidu yg sangat tinggi kerana tak samapi 15 minit aku kemalangan, ejen2 ni dah pun berkeliaran..Setelah ditentukan kamana kereta hendak dibawa, perkhidmatan towing datang menarik kereta kebengkel.



Langkah pertama yang aku kena buat ialah repot polis kalau nak claim insuran.(Sebenarnya ada dua cara untuk baiki kereta apabila kemalangan terjadi,yang pertama baiki sendiri dan yang kedua claim insuran.Untuk claim insuran  kita perlu mengikut langkah2 yang ditetapkan)  Bab kebalai polis aku menjadi lemah untuk step yang seterusnya,Rupa nya dibalai polis tak menjadi sesuatu yg payah,tak seperti yg kita fikirkan, kerana semua repot akan dibuat oleh kerani yang bertugas cuma kita perlu bercerita sahaja mengikut apa yang berlaku.Setelah selesai kita mesti mengambil copy repot dengan bayaran yang tertentu,.Copy repot sangat penting dalam urusan untuk claaim insuran.
 
Langkah yang seterusnya ialah kepejabat bengkel tempat kereta aku dibawa berserta dengan segala dokumen yang sepatutnya seperti copy repot,geran kereta,cover note dan entah hapa2 lagi,Urusan disini hanya berkisar kapada mengisi borang dan bercakap sikit2 tentang kemalangan yang terjadi,setelah semua beres kita perlu menanda tangan  menyatakan persetujuan kapada semua urusan yang dijalankan.Setelah diberi penerangan yang aku sendiri tak tau dan janji kereta akan disiapkan  selama sebulan setengah, aku pun balik meninggalkan seribu kemarahan kapada yang menyabitkan aku dgn kemalangan jalan raya....

 Proton service dibukit kecik

Setelah sebulan setengah yang dijanjikan, aku kebengkel tempat kereta aku direhatkan,Aku telah diberi tahu  kereta aku telah diambik oleh proton service,Sebab2 terjadi  demikian aku pun tak tau, sebab aku malas nak tanya.Aku bergegas ke-syarikat tu dibukit kecik kuala terengganu untuk mengambil kereta aku yang pihak bengkel sudah berjanji untuk disiapkan dlm tempuh tersebut..
Setelah 45 hari pihak proton tutup dgn plastik je,hampeh..

Apa yang aku dapati kereta aku belum disentuh lagi jauh sekali untuk siap,Memang aku dah terbakar dengan service dari pembuat kereta proton saga yang sangat dikagumi oleh bekas perdana memteri Mahathir Mohammad walau pun dia sendiri tak guna kereta proton dlm urusan nya,hampeeeeeh


Kalau aku nak marah sampai tahap didih sekali pun memang tak beri guna jgk,Cuma yang termampu oleh aku ialah angkat je kaki terus balik rumah,huhuhu
,selama2nya  pusat service kereta proton saga akan ditahap yang sangat menyakitkan hati,sekian...




SEBENARNYA AKU TAK FAHAM LANGSUNG TENTANG BAB YANG AKU TULIS NI,AK TAK FAHAM LANGSUNG BAB2 MACAM NI,KELEMAHAN BANYAK SANGAT SEBAB AKU TAK TAHU,HUHUHU....

Selasa, 9 Julai 2013

Lebuh raya Kuala Berang-Gua Musang.

 Dari signboard ini kesempadan kelantan/terengganu ialah 65km

Lebuh raya kuala berang-Gua Musang-Simpang pulai merupakan lebuhraya yang dah berpuluh tahun dirancang dan dibina,sehingga tahun 2013 lebuh raya ini belum lagi siap sepenuhnya.Sebab2 kelewatan pembinaan nya mungkin sebab2 politik atau pun sebab2 yang pihak berkuasa sahaja yang mengetahuinya.
 Jalan yang sangat baik tapi ditempat2 tertentu jalan nya rosak serta dibaiki akibat dari hakisan

Aku tinggalkan sangkaan aku sebab2 lambat siap lebuh raya ini yang mungkin kerana sebab2 yang tertentu......

Aku disuatu masa yang terluang mengambil masa makan angin diatas lebuh raya yang seperti separuh masak itu,Sebenarnya lebuh raya ini aku dah gunakan sebelum terbinanya lebuh raya,aku kesini kerana memancing disungai terengganu mati.Lebuh raya kuala berang-Gua Musang yang boleh dikatakan siap hampir 100% ialah bermula dari pengkalan gawi tasik kenyir sehingga kesempadan terengganu/kelantan.Bermula dari pengkalan gawi hingga sempadan kelantan jauh nya lebuh raya ini ialah dalam sekitar 65km.
(Jambatan menon,(nama diberi oleh penduduk tempatan)Sebuah jambatan yang dibina dan siap sebelum empangan kenyir siap iaitu sebelum tahun 1985.Keistimewaan jambatan ini ialah bentuk nya yang melengkung kerana kesesuian jalan yang akan dibina,mempunyai tiga batang tiang dan tiang berbentuk bulat,Panjang jambatan ini dalam sekitar 100 meter)


Bermula dari pengkalan gawi kesempadan kelantan/terengganu mengambil masa lebih kurang sejam.Lebuh raya ini belum diwartakan sehingga bulan julai 2013 dan mungkin akan diwartakan apabila semua kerja2 pembinaan lebuh raya ini selesai sehingga kesimpang chiku kelantan siap.Sejauh 65km perjalanan dilebuh raya ini tak mempunyai sebuah kampung akan dijumpai,walau macam mana pun beberapa buah kedai sementara telah dibuka oleh penduduk tempatan disepanjang lebuh raya untuk kemudahan.Seluruh lebuh raya ini tak mempunyai line talipon tetapi kerja2 pembinaan pemancar talipon sedang giat dilakukan,Dijangkakan pada bulan ogos 2013 semua kerja akan selesai dan masalah ketidaan line talipon akan selesai..
 Pemandangan Tasik Kenyir ditepi lebuh raya
Air terjun ini terletak 10km dari pengkalan Gawi Tasik Kenyir

video

Sepanjang perjalanan seluruh lebuh raya antara pengkalan gawi kesempadan kelantan terengganu merupakan hutan simpan,Disepanjang jalan nya mempunyai satu air terjun yang boleh dikatakan agak besar dan beberapa air terjun kecil.Kebanyakan dari lebuhraya melalui tepi tasik kenyir sehingga kesempadan kelantan dan dah tentu kawasan yang dilalui mempunyai pemandangan yang sangat indah.Sepanjang lebuh raya ini mempunyai banyak jambatan yang panjang dan jambatan yang pendek,Jambatan yang paling popular ialah jambatan menon dan jambatan sungai belimbing,Jambatan menon popular nya kerana bentuk nya yang melengkung dan siap sebelum empangan kenyir mula beroperasi,Panjang jambatan menon lebih kurang 100meter dan panjang jambatan sungai belimbing ialah 150 meter
 Santuari Gajah sungai ketiar

Projek besar yang ada melalui lebuhraya ini ialah empangan kenyir ke-2 yang sedang giat dijalankan,Projek ini telah dimulakan pada tahun 2010 yang lalu dan dalam pertengahan siapnya,Selain projek empangan kenyir ke-2 santuari gajah sedang giat dibina untuk mengantikan santuari yang sedia ada disungai ketiar
 (Diatas jambatan sungai belimbing)

Melalui lebuhraya ini merupakan sesuatu yang mengasyikan kerana sunyinya dan mempunyai pemandangan yang indah,Melalui lebuh raya ini perlu berhati2 kerana jalan ini sangat jarang kederaan yang mengunakan laluan ini,Perjalanan sepatutnya mengunakan kederaan yang lebih dari satu kerana dibimbangi kerosakan akan terjadi sedangkan perkampungan yang paling dekat berpuluh kilometer jauh nya.Kapada yang belum mengunakan laluan ini sepatutnya boleh mencuba kerana perjalanan yang diambil akan memberi kepuasan yang tersendiri,mungkin kalau bernasib baik dapat melihat kawanan gajah yang melintasi lebuh raya ini,sekian...
Jambatan sungai belimbing
Jalan yang lengang mungkin kerana belum diwartakan.(Perlu juga berhati2 mungkin ada kejadian seperti rompakan dan sebagainya)


Disempadan kelantan terengganu