Khamis, 3 November 2011

zoo mini kemaman




Hari ini aku masih ada kesempatan untuk makan angin,Distinasi aku kali ini ialah zoo kemaman,Zoo ini terletak lebih kurang 10km dari bandar cukai dan 150km dari bandaraya kuala terengganu,Untuk sampai kesini tidak lah payah kerana zoo ini terletak ditepi jalan besar antara seri bandi kemaman dan cukai kemaman,melalui ibok dan yak yah ketempat zoo ini di bina di bukit takal.Mini zoo ini telah dibuka dengan rasminya olih menteri besar terengganu pada tahun 2009.
Bayaran masuk ke zoo ini ialah sebanyak rm10 untuk dewasa rm5 untuk kanak2.Setelah masuk kedalam kawasan zoo, didapati kita berada didalam hutan yang betul2 semulajadi, Kawasan nya dijaga rapi olih pekerja yang ramai dan memang berbaloi dengan bayaran sebanyak Rm10..

Kita akan dibawa menaiki kederaan khas yang disediakan untuk para pengunjung yang datang dan dibawa kedistinasi yang diinginkan,walaupun kita hanya seorang. Sebenarnya kawasan zoo ini tak lah luas sangat,Aku agak perjalanan hanya lah sejauh 200meter sahaja,tapi kita akan dibawa pergi dan balik.
Zoo ini menempatkan beberapa jenis binatang seperti beberapa jenis burung,ikan air tawar gajah, harimau singa beruang serta kijang dan beberapa jenis binatang yang lain.Kedatangan aku ke zoo ini kerana tarikan kapada sejenis ikan air tawar yang diberi nama ikan naga,Aku terkejut juga tenguk ikan yang sebegini besar.Aku memang tak pernah tenguk ikan yang begitu besar walaupun dikatakan ikan yang berada di zoo ini tak lah besar sangat,Tapi dengan ukuran yang melebihi 6kaki ikan ini bolih lah dikatakan sebagai besar....


Walaupun tarikan utamanya adalah ikan naga tetapi haiwan yang lain tak bolih dipandang mudah kerana haiwan2 yang ada didalam zoo ini memang jarang dilihat didalam habitat asal mereka.Dari jenis haiwan yang ada dizoo ini  didapati haiwan2 yang dipelihara disini bukan lah jenis2 yang ada dimalaysia,Aku dapati tak ada haiwan2 biasa yang dipelihara seperti yang mudah didapati dihutan2 kita,
 Salah satu binatang yang patut ada ialah buaya,Aku dapati tak ada pun kelibat buaya dalam zoo mini ini.Sepatutnya pihak pegurusan memikirkan akan hal ini.

Disini aku paparkan beberapa haiwan2 tersebut....








Tiada ulasan:

Catat Ulasan