Selasa, 15 November 2011

sindrom basung


Kampung Basung terletak 40km dari kampung aku,30km dari bandar kuala berang dan lebih kurang 70km dari bandar raya kuala terengganu.Kampung basung merupakan laluan altenatif ke Gua Musang Kelantan dan merupakan kampung terdekat sekali dengan pengkalan gawi tasik kenyir.Yang paling terkenal bila disebut kampung Basung ia lah durian basung nya.Penduduk nya bolih dikatakan agak senang dan sederhana hidupnya....
Baru2 ini hulu terengganu dikejutkan dengan wabak penyakit yang melibatkan penduduk dari kampung basung Dihari pertama 12 orang pesakit dimasukan kehospital hulu terengganu dan salah seorang adalah kawan aku sendiri..Dikatakan dimasa itu penyakit yang disyaki adalah dari kencing tikus.Aku menerima masej dari kawan aku yang mengajak aku untuk solat hajat memohon pesakit selamat dan dilindungi Allah.Sekarang sudah dua buah kampung yang diserang virus ni iaitu kampung pasir dula,Pasir dula merupakan jiran kapada kampung basung dan sekarang diketahui lah bahawa semua mangsa dijangkiti hepatitis A...Sehingga sekarang sudah 32orang telah menjadi mangsa wabak ini,Aku fikir jumlah ini satu jumlah yang menakutkan..Setakat sekarang tak ada seorang pun yang meninggal dunia kerana diserang wabak ini.Mangsa mendakwa badan akan menjadi letih dan sakit dikebanyakan otot..

Aku telah diceritakan olih seorang yang sangat biasa dengan kawasan ini sejak tahun 50an dan 60an.Mereka mendakwa kawasan2 sekitar kampung basung,pasir dula,sungai gawi dan kawasan sekitarnya telah terjadi wabak ni sejak dulu lagi.Dimasa itu kalau ada mangsa yang demam2 dan datang kehospital,Mangsa akan ditanya pernah tak mangsa datang kesekitar kampung2 ini.Seolah2 kalau diketahui mangsa pernah datang kesekitar kampung2 ini doktor sudah pun maklum apa yang nak dibuat dan tak perlu untuk membuat rumusan lain lagi. Kata seorang kawan aku yang bukan doktor,dia mendakwa kampung2 ini ada sejenis haiwan yang berhabitat kat situ yang membawa wabak ni.Setakat mana kebenaran nya tak lah pulak aku ketahui sebab kawan aku ni bukan lah pelajar kat mana2 universiti jauh sekali produk oxford,hehehe.Walau macam mana sekali pun kawan aku yang ini pernah terkena penyakit ni semasa beliau kerja balak kat situ pada tahun 60an.Beliau mendakwa tanda2 yang beliau kena sangat serupa dengan mangsa2yang dijangkiti sekarang.

Apa yang perlu sekarang,penduduk disekitar kawasan itu hendaklah menjaga air yang digunakan sebab diktakan wabak ini datang nya melalui air,sekurang2nya air hendaklah dimasak dan mungkin menjaga kebersihan lain nya,sekian semuga yang sakit cepat sembuh...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan