Isnin, 7 November 2011

lenggang perut

Dimasa kecil,Aku tak tahu langsung hal melenggang perut,Aku pernah mendengarnya,Tapi tak tahu apakah yang dimaksudkan dengan melenggang perut,Walau macam mana pun aku ketahui tentang melenggang perut ianya berkait rapat dengan orang mengandung dan waktu melenggang perut pada bulan ketujuh kandungan.

Pada sangkaan aku melenggang perut ialah orang pergi ramai2 kat majlis lenggang perut selepas itu perut orang mengandung akan dilengang beramai2,Agak lucah pada fikiran aku perbuatan itu,Lenggang yang aku maksudkan dengan apa yang aku fahami ialah perut  orang yang mengandung akan dipegang ramai2 selepas itu digoyang2,hehehehehe...Kalau macam itu lah punya kerja bolih terberanak orang yg mengandung tu.hahahahaha...................

Setelah masa berlalu ketahui lah aku tentang lenggang perut,Dari pembacaan dan cerita2 orang tua,Rupa2nya melenggang perut adalah adat resam orang tua dulu2,

Upacara melenggang perut diketuai olih bidan kampung yang dinamakan tok bidan,Tok bidan ini lah  yang akan menjadi bidan bila bersalin nanti,Dikatakan upacara ini diadakan sebab tok bidan hendak membetulkan kandungan supaya senang bila bersalin nanti,Pada fikiran aku upacara ini saja nak diadakan sebab dimasa lampau tok bidan tak ada kerja nak dilakukan dan satu lagi sebab tok bidan hendak menunjukan kehebatan dalam hal tersebut dan mungkin ada perlawanan antara tok bidan dengan bidan yang lain.Dimasa itu tok2 bidan kebanyakan nya mengunakan Ilmu hitam,Banyak aku tenguk penglibatan tok bidan dalam cerita2 melayu dilayar perak yang mengambarkan tok2 bidan sama macam nenek kebayan dan rupa pun seperti hantu,rambut mengerbang dan mata terbeliak,hahahahaha...

Peralatan untuk melenggang perut ada bermacam benda,yang aku ketahui ialah kelapa yang telah dikupas,Tujuan nya hendak diletak diatas perut orang yang mengandung untuk mengetahui sama ada yang dikandung anak perempuan atau pun lelaki,kalau jatuh kekiri anak perempuan dan kalau jatuh kekanan anak  lelaki,mungkin juga kalau jatuh ditengah2,anak yang dikandung adalah pondan,hehehehe..Peralatan lain dalam upacara lenggang perut ialah beras satu gantang,benang,minyak urut,kain,peralatan sireh dan pengeras.Tiap2 satu peralatan tersebut ada mempunyai fungsi masing2 yang akan dilakukan olih tok bidan.

Setelah masa berlalu upacara melenggang perut sudah pun tiada lagi.Dia telah pupus ditelan zaman,Lagi pun menurut hukum syara' upacara melenggang perut adalah khurafat dan tiada dalam ajaran Islam.(Aku masih ingat lagi  seorang mufti yang mengatakan,biar dia seorang yang melenggang perut isterinya,tak payah orang lain menyibuk,, setelah ditegur olih mak beliau tentang melenggang perut yang tidak dilakukan kapada isteri mufti tersebut.)
Walau pun upacara melenggang perut sudah pun tiada tapi upacara ini masih ada dalam bentuk yang lain dan malam ini aku telah dijemput olih salah seorang jiran-ku untuk mengadakan majlis tersebut,Semasa beliau menjemput aku  kemajlis dirumah nya, beliau mengatakan akan adakan majlis lengang perut isterinya..Aku menerima sahaja jemputan itu kerana akudah tau pengisian nya sangat jauh beza dari yang kita ketahui tentang lenggang perut,Pengisian nya ialah sembahyang hajat dan doa selamat,selepas doa selamat tetamu diberikan jamuan makan,tak ada kelapa tak ada kain hitam dan benang atau pun minyak urut dan perbuatan itu sebaiknya dilakukan yang tiada unsur2 khurafat dan sebagainya.

Dengan adanya perubatan moden sekarang, kita dah tak susah2 nak jemput tok2 bidan nak golek kelapa atas perut orang yang mengandung,sekarang ni kalau nak tahu tentang kandungan sese0rang, kita pergi scan je kehospital dan semua nya beres,kita dah tak menyusahkan diri nak golek kelapa atas perut orang yang mengandung.hehehehe    sekian....

2 ulasan:

  1. boleh tak kalau saudara mengutarakan setiap satu fungsi peralatan tersebut

    BalasPadam
  2. sy rasa lebih mudah klu saudari buat carian di google je...

    BalasPadam