Selasa, 1 November 2011

hutan lipur rantau abang.....

 Hari ini aku berkesempatan lagi untuk makan angin,Distinasi aku kali ini ialah hutan lipur jambu bongkok,dungun terengganu.Dulu hutan lipur ini dikenali sebagai hutan lipur Rantau Abang.Terletak lebi kurang 30km dari bandar dungun dan 65km dari bandar raya kuala terengganu.Tertera diluarnya adalh hutan lipur jambu bongkok tetapi papan tanda didalam hutan lipur sendiri masih lagi tertera hutan lipur rantau Abang.
 Hutan lipur jambu bongkok bukan lah seperti hutan lipur lain,Hutan lipur ini tak ada air terjun dan sungai yang indah,Yang ada ialah kawasan hutan berpaya yang aku sendiri tak biasa dengan keadaan yang macam ini..Pertama aku sampai aku takut juga dengan keadaan paya yang gelap macam tu.Seolah macam cerita fiksen sains,konon2nya ada dinasour didalamnya,Terfikir jugak seperti filem anakonda,Fontensi untuk benda yang aku katakan memang ada sebab payanya sangat dalam,setidak2nya ular sawa aku rasakan seperti ada.hehehehe..........

Kemudahan asas Hutan Lipur Jambu Bongkok seperti jugak Hutan Lipur yang lain mempunyai segalanya termasuk surau,Tapi agak pelik sedikit hutan Lipur yang ini seperti tidak terjaga,Penuh dengan sampah sarap.Lantai ketempat rehat yang disediakan sudah pun reput memang takut untuk melalui diatasnya,Tempat rehat yang disediakan agak berlainan dari hutan lipur yang lain,Ianya dibina bersambung2 didalam hutan berpaya ini Aku rasakan hutan lipur ni sudah tak dikunjungi lagi,sebab bila aku sampai kat situ aku dapati tak ada seorang pun pengunjung yang datang ditambah pula dengan kawasan yang tak terjaga,Sayang sekali kawasan yang begini menarik tidak dapat sambutan yang sepatutnya.Nampak nya hutan lipur ni hanya gah dipapan tanda tapi hampeh bila kita sampai ketempatnya.Aku harap pihak yang berwajib dapat membaik pulih kawasan ini.Dibawah ini aku turunkan beberapa gambar untuk dinilai apa yang aku katakan.....






Tiada ulasan:

Catat Ulasan