Jumaat, 18 November 2011

dentuman..

Beberapa hari yang lalu pada pukul 10mlm sedang aku berfacebook, aku dikejutkan dengan dentuman yang sangat kuat,Bergegar cermin tingkap rumah aku,nak dikatakan bunyi bom meletup.kawasan kampung aku tak ada pulak orang berperang atau pun yang berparang,:).Nak dikatakan apa pun tak tau,Terpikir jugak aku mungkin dam kenyir nak runtuh,Tapi tak menesabah pulak sebab dam kenyir terletak sebelah barat kampung aku,sedangkan yang meletup sebelah selatan.Aku sibuk mesej dan talipon kawan2 aku sama ada dia orang dengar atau pun tidak dentuman itu,Rupa2nya semua orang dengar dentuman tu,tp tak seorang pun tahu puncanya.
 Tasik Galilee,Israel
.Terfikir jugak aku mungkin dajjal dah nak keluar,setelah difikir2 memang tak menesabah sebab dajjal dikatakan memdiami dalam sebuah gua dibawah tasik Galilee di Israil.(Ada setengah riwayat yang mengatakan Dajjal mendiami didalam sebuah gua dilaut yamman dan dikatakan kepulauan ini tak dapat dikesan olih peralatan yang canggih,Kepulauan ini menjadi misteri sehingga akhir zaman) Pada tahun lepas ada tiga gegaran yang terjadi,dua darinya dapat diketahui puncanya dan satu lagi menjadi misteri sehingga kini dan yang terjadi beberapa hari yang lepas memang tak diketahui puncanya.Jabatan yang berkenaan belum lagi mengeluarkan kenyataannya,Ada jugak kawan aku memberikan pendapatnya bahawa bunyi itu terjadi disebabkan jet supersonic melepaskan sonicnya dibawah atmosfera bumi dengan pelepasan tersebut maka terjadilah dentuman yang amat kuat,kebenaran nya, wallahualam.
.
Kalau dizaman2 dulu apabila bunyi letupan yang kuat macam tu,orang tua2 dimasa tu mendakwa akan terjadinya banjir besar,Itu zaman dulu2,zaman sekarang benda2 macam tu dah tak bolih nak pakai dah.Kalau berbunyi sekuat mana pun banjir tak jugak besar,tapi yang tak bunyi apa2 banjir pulak melanda dengan teruk sekali.Aku ada terbaca difacebook yang mengatakan pada tahun lepas ada terjadi dentuman yang sangat kuat dipahang dan disusuli dengan gempa bumi dikawasan bukit tinggi selama tiga minit,Menurut dari artikal tersebut gempa bumi dikawasan tersebut kerap benar terjadi,Yang aku nak maksudkan adakah dentuman yang aku dengar kat kampung aku ni sama juga dengan yang pernah terjadi kat pahang,kalau lah itu terjadi maknanya kampung aku pun dah ada gempa bumi,Takuuuut.
(Pada 24 ogos 2010 hujan darah terjadi di India setelah satu dentuman yang amat kuat kedengaran dibawah atmosfera bumi)
Yang menambahkan kehairanan aku sejak bila pulak dimalaysia ni ada gempa bumi,adakah dimalaysia sekarang dah pun menjadi zon gempa.Agak nya bumi kita dah tak mampu lagi menampung berat penduduk nya yang banyak melakukan maksiat atau pun aktiviti penduduk bumi sudah tak mesra alam sering melakukan benda2 yang tak sepatutnya.Walau macam mana pun aku harap apa yang aku dengar tu cuma guruh yang luar biasa kuat nya yang tidak membawa apa2 musibah kat kampung aku dan negeri aku.walahualam...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan