Ahad, 28 Ogos 2011

JUADAH SESUDAH TERAWIH (M0REH)

JUADAH SESUDAH TERAWIH

Sejak dari kecil  lagi aku diasuh supaya berpuasa dan bersolat terawih,
Bertarawih meninggalkan kenangan yang jauh kapada aku kerana pergi berterawih maksudnya bebas.dimasa lalu keluar rumah memang tak dibenarkan langsung,dengan datangnya ramadan aku dan kawan sebaya seolah2 telah diberi tiket untuk bebas.Itulah syoknya apabila datang nya ramadan.Dimasa itu berterawih bukan lah agenda yang utama,yang paling utama adalah juadah selepas berterawih.Mungkin dengan kesempitan hidup dimasa itu aku dan rakan2 kurang terdedah dengan makanan yang berlebihan dan dengan adanya terawih ini lah peluang kami...
Dimasa sekarang juadah selepas terawih ini sudah dipandang sepi oleh kebanyakan orang samaada tua atau pun muda,Hal ini terjadi mungkin disebabkan oleh lambakan makanan yang sentiasa ada tak kira dimana dan masa..

Walau macam mana pun juadah solat terawih masih tetap diikuti oleh sesetengah orang yang lain pula,Bagi aku makan beramai2 ni memang terbuka selera.tak kira makanan tu sedap atau pun tidak,tapi kalau resepi dah diikut semua nya mana mungkin makanan jadi tak sedap,hehe...
Antara juadah yang paling popular dimasa dulu sampai sekarang adalah bubur lambuk,seolah2  ianya tak lekang dek panas ditelan usia.Juadah2 lain seperti khurma,buah2an dan kueh2 biasa yang mudah terdapat dimana2.Dikebanyakan tempat  juadah dibuat secara bergilir2 antara ahli solat terawih dan itu memang kebiasaan biasa disemua tempat..
Ini rupa bubur lambuk yang sentiasa menjadi hidangan berbuka dan juadah bersolat terawih.Makan beramai2 memang sedap selain berborak2 dan bertukar pendapat(dan mengumpat,hehehe) dan bertanya kabar antara satu sama lain.Selain dari tu boleh mengeratkan silaturahim,

Aku rasa macam mana sedap pun hidangan yang dibuat dirumah, juadah selepas tarawih tak kan pupus ditelan masa.Aku harap lah dimasa yang akan datang ahli jemaah dapat benar2 meluangkan masanya untuk menjamah juadah ni,jangan kita buat tak hirau tentang ujudnya satu majlis yang tak rasmi ni,kerana ianya juga membawa kapada banyak kebaikan yang tersendiri........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan