Isnin, 29 Ogos 2011

JALAN2 DIPETANG NAK RAYA...

Petang nak raya ni menjadi kebiasaan aku pergi berjalan2 dan pusing2 melihat persiapan orang nak raya,keseluruh daerah aku pergi tau,bukan setakat kampung aku je,Dari situ dapat kita rasa macam mana gembiranya nak raya.Memang tersangat meriah,sehinggakan kemeriahan mereka dapat kita merasai nya...
Kampung yang paling ulu di terengganu pada 29hbogos2011,sunyi dan senyap jalannya,mungkin perantaunya masih belum sampai lagi...

Kadang2 aku rasa orang nak raya ni dah melampau sangat,segala benda nak diborong dan dibeli,begitu lah hakikatnya bila kita berada dikedai2 atau pasar2 raya..Seperti  sudah lupa kita kapada puasa kita yang menuntut keserdehanaan dalam segala hal termasuk bila nak menyambut hari raya...
Aku memang sengaja pergi menziarahi kawan2 aku yang tak bernasib baik,Kadang2 aku seperti nak menitis airmata melihat kemiskinan mereka dengan persiapan mereka yang tak seberapa, Kapada mereka2 yang tak pernah merasa sedikit pun susah takkan merasa apa2 atas kemiskinan dia orang ni.

Yang menarik perhatian bila nak raya ni adalah kesibukan jalanrayanya yang amat luar biasa,Kalau jem yang tak boleh bergerak langsung adalah perkara biasa,Kadang2 sampai 20km tak bergerak hinggakan nak berkelah tengah jalan memang tak jadi halangan,hehehe...

Aku tak tau gambar apakah yang harus aku isi dalam tinjauan aku di last ramadan ni,Aku dapati kesibukan seperti biasa dengan penduduk menjalankan kegiatan perniagaan seperti biasa dan pelangan2 seperti biasa membeli juadah berbuka sambil meyediakan persiapan akhir untuk berhariraya.. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan