Selasa, 30 Ogos 2011

HOSPITAL

Assalam,tah macam mana aku terpaksa kehospital pada malam ni,Hospital telah menjadi kebiasaan aku,Tapi bukan lah aku yang sakit tapi telah menjadi kebiasaan kapada kedua orang tua ku untuk berkunjung kesitu kerana rutin biasa mereka pada setiap bulan.
 Tapi pada malam ni aku telah menjadi menjadi pekerja sukarela dihospital tu dengan secara tak sengaja.Beberapa orang pesakit yang datang ke unit kecemasan aku tolong kerana pesakit2 yang datang tidak berupaya untuk bangun malah ada yang langsung tak sedarkan diri.Aku tak mahu tolong pun aku kesian menenguknya kerana yang datang tak berdaya mengangkat pesakit.

Lepas seorang seorang aku angkat dan bertanya sebab apa terjadi demikian,Ada yang kata terjatuh sebab sawan,muka berdarah teruk.Ada seorang pesakit perempuan yang umur dalam lengkongan 40an datang kehospital kerana darah tinggi yang amat serius.Bacaan darah tingginya dalam lengkungan 200 keatas.Yang menjadi kehairanan aku pesakit perempuan ni datang kehospital dengan memandu sendiri sejauh 20km.

Yang menjadi kesedihan aku apabila aku tolong mengangkat seorang pesakit yang beratnya lebih kurang 100kg,pesakit tersebut dibawa oleh maknya,Mak budak ni aku tenguk sangat susah dan sedih,sudah lah tak berupaya nak angkat anak nya,dia pulak demam,dan dia meminta tolong aku untuk membantunya,mungkin dia rasa aku ni orang baik langsung dia minta tolong,kih kih kih kih kih.

Pada malam ni tah mengapa aku jadi mengada2,lepas seorang seorang aku tanya keluarga mereka sebab musabab kejadian,Aku ingin juga nak tahu sebab2nya,Memang lah perangai nak tahu sudah menjadi sifat semulajadi kita ni sebagai manusia.Yang berdarah,yang tak sedar diri dan terseliuh patah habis lah aku tanya.

Yang amat menarik perhatian aku adalah mak budak gemuk tu,Aku tenguk mak dia menangis2 terjebek2,Aku hampiri dan memujuk dan langsung bertanya sebab2 kejadian.TU DIAAAAA..MAK DATUK SERIAU AKU,rupa2nya budak ni dah mentekedarah pil sebanyak 50biji,mana tak pengsan,Dan aku juga telah diberitau budak ni nak bunuh diri kerana tak dapat ikut kakak nya ke kuala lumpur,peh sikit punya hal dah jadi sekuffur itu,Mudah nya,nipis nya iman dia,kesian mak dia.Patut lah maknya menangis2 sampai begitu sekali,merah mata nya menanggung beban anak2 yang tak tahu diuntungDari situ lah mak budak tu cerita macam2 hal ehwal anak nya lepas satu,satu diceritakan kapada aku.Beliau menyatakan kekecewaan nya kapada aku dan pada malam ni aku menjadi seorang pendengar yang setia,Aku angguk2 je tak tahu nak kata apa.


Akhirnya aku nasihatkan supaya banyak berdoa,jangan tinggal sembahyang,buat semua tuntutan ALLAH dan tinggalkan segala larangannya,Apa yang termampu aku katakan lagi selain dari tu kerana keperitan perbuatan  anaknya ni tidak semua dirasai oleh kebanyakkan mak2 yang lain.Aku bertolak balik pada pukul 2.30pagi setelah budak ni dihantar dengan ambulan kehospital nur zahirah kuala terengganu......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan