Jumaat, 30 Disember 2011

Pantai teluk lipat

Kawasan ini kurang musnah.

Aku sengaja kepantai teluk lipat, Dungun untuk melihat sendiri kemusnahan yang terjadi akibat dari fenomena ombak besar yang melanda pantai timur semenanjung malaysia dan  beberapa tempat disabah.Dikatakan kebanyakan pantai diterengganu dan kelantan telah mengalami  kemusnahan yang teruk akibat dari fenomena ini.Salah satu pantai yang teruk dilanda bencana ini ialah pantai tok jembal yang berhampiran lapangan terbang sultan Mahmud dikuala terengganu.Kejadian ini adalah yang paling buruk sejak 50 tahun yang lalu...

Aku kesitu hanya lah untuk melihat ombak besar yang dikatakan sangat besar,rupa2nya aku telah diberitahu olih orang2 dipantai itu bahawa ombak2 yang terjadi hanya lah pada waktu malam sahaja iaitu pada pukul sepuluh malam dan keatas.Dan yang aku lihat adalah kemusnahan pantai yang sangat teruk tak seperti aku kunjungi pantai ini beberapa minggu yang lalu.

Pasir pantai memenuhi jalan raya dan memasuki kedai2 perniagaan.

Pantai teluk lipat merupakan kawasan rekreaksi bagi bandar dungun,Saban pagi dan petang serta malam memang tak lekang menerima kunjungan orang ramai sama ada dari dekat atau jauh.Panjang  pantai ini disekitar 3km,Dimasa2 yang tertentu akan diadakan petandingan memancing olih beberapa penganjur.Selain tempat rekreasi pantai teluk lipat merupakan kawasan penempatan penduduk dan juga tempat tempat perniagaan makanan dan kedai2 runcit.Dengan terjadinya bencana ini telah mengakibat kan kerugian yang bukan sedikit kapada perniaga.Dimasa ini pantai teluk lipat sedang giat  dibaiki dengan membina benteng penghalang ombak serta membersih kawasan yang dipenuhi dengan sampah sarap...

Kemusnahan yang terlalu ketara yang mungkin memerlukan belanja yang sangat besar untuk memulihkan nya.

Khamis, 29 Disember 2011

mesin terapi


Rm 11,000 dan jaminan 5 tahun
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini aku telah diberitahu tentang sejenis mesin yang mengunakan letrik untuk mengubat penyakit.Dikatakan mesin itu mampu merawat macam2 jenis penyakit yang kronik seperti strok darah tinggi dan kencing manis.Aku pernah pergi membawa kedua orang tua aku untuk menerima rawatan yang macam ini,mesin yang digunakan dari alpha one. Bagi aku mesin2 ni hanya lah untuk perniagaan sahaja dan tak lebih dari itu.
 Mungkin ada wayar2 kecil didalam nya

Olih kerana sangat menyusah untuk membawa kedua orang tua aku ketempat terapi hari2,Aku telah berpakat dengan adik beradik aku untuk membeli mesin ini yang dikatakan berharga belasan ribu ringgit.Setelah diselidik dan  disepakati maka beli lah aku mesin terapi Dr jism dari keluaran al jabbar,dengan harga rm11 ribu,punya lah mahal barang ni,Heran aku macam mana mesin ni bolih mengubat penyakit,tp kalau tak cuba maka tak tau lah kita.Masa mula mencuba aku bawa orang tua aku ke alpha one,tapi bila beli mesin ni aku dah pun beli yang berjenama Dr jism,Walau macam mana pun aku tak kisah benda2 macam ni sebab bagi aku mana2 jenama kereta pun sama sahaja yang berbezanya lambat atau cepat sampai kedistinasi,begitu jugak dengan mesin ni,sama je,yang tak sama harganya tapi mempunyai fungsi yang sama iaitu  untuk mengubat penyakit.
Api merah terbit dari test pen bila disentuh kekulit yang mengunakan mesin terapi ni..

Bolih kah kita percaya benda ni,belum apa2 lagi aku dapati terlau banyak aliran letrik yang mengalir melalui tubuh kita berdasarkan ujian yang mengunakan test pen.Merah menyala bila disentuh kebadan kita dengan pen tersebut,macam tak percaya arus letrik yang banyak macam tu,Gerun aku nak mencubanya.

Banyak juga kesan2 yang aku dengar dari rawatan macam ni,ada yang sedap tidur,ada yang sakit,batuk2,sakit tempat yang tak pernah sakit,pening kepala dan sebagainya.Ada yang teruk sehingga tak bolih bangun langsung,Tapi semua itu untuk jangka masa yang singkat sahaja,setelah menjalankan rawatan selama 1bulan baru lah kesan nya dapat dirasai.

Bagi aku memang langsung tak percaya dengan benda2 ni semua,Ada kah mungkin dengan memasukan arus letrik kedalam tubuh  penyakit bolih sembuh,Diwar2kan bahawa ramai yang sembuh dengan mengunakan rawatan ni,siapa?orang mana?bila?,Banyak sangat keliru aku tentang mesin ni,tapi biar lah,untuk memenuhi kehendak orang tua aku beli juga walau pun tak yakin.
Tepat setahun aku beli mesin terapi ni dia dah jadi barang buruk,Dah tak digunakan lagi kerana kesan kapada pesakit amat menyayat hati,Orang tua aku dah tak boleh bangun,Aku tak tahu samada pengunaan mesin ni atau pun sebab lain tapi bagi aku mungkin sebab mesin ini kerana mesin ini telah digunakan dengan cara kerap iaitu ikut peraturan yang diberikan,Aku malas lah nak memburuk2kan mesin ni takut pulak syarikat mesin ni saman aku kat mahkama,mana lah tau,Bagi aku mesin ni gagal 100% untuk mengubat penyakit seperti yang di war2kan.Bagi yang baca blog aku ni dan ada hasrat untuk membeli nya hendak lah fikir beribu2 kali kalau ada hasrat untuk beli barang yang tah hapa2 ni,huhuhu...

Pasir Raja..

Pasir raja ialah nama sebuah kampung yang paling hulu sekali didungun terengganu,Terletak dibahagian paling hulu ditepi sungai dungun,Kampung nya cukup indah dan permai,Kampung pasir raja sangat menepati sebagai sebuah kampung tradisional.Aku dapati kampung ini cukup sunyi jauh dari hiruk pikuk dan bunyi kederaan.Bila dikampung ini aku rasa masa telah berundur kebelakang  selama 20 tahun.Aku rasa kapada mereka2 yang betul2 hendak merasa suasana benar2 kampung,kampung pasir raja lah tempatnya.Kampung nya masih lagi dikelilingi dgn hutan rimba dan aku rasa sangat menakutkan bila waktu malam....
Sebelum jalan tar dibuat, hubungan utama kekampung pasir raja ialah jalan sungai,Diwaktu iitu bot2 sangat memain kan peranan yang penting untuk membawa hasil2 kampung kebandar dan membawa penduduk sendiri kebandar.Pekan atau bandar yang menjadi tempat persinggahan penduduk pasir raja  bila ke bandar ialah pekan kuala jengal,pekan jerangau sungai dan terus kekuala dungun.Masa yang diambil untuk kebandar dungun ialah dua hari pergi dan balik....

Itu cerita 20tahun yang lalu,sekarang ni kampung pasir raja telah pun dihubungi dengan jalan tar yang selesa,dah pun mempunyai kemudahan letrik dan air,Kemudahan asas yang lain ialah rumah tumpangan,balai polis.klinik,masjid dewan orang ramai, tadika,sekolah(murid2 dikampung ni akan belajar sehingga tahun 3,selepas itu murid2 akan bersekolah di pekan kuala jengai sehingga tahun 6 dan sekolah menengah,disitu dilengkapi dengan asrama dan sebagainya,kuala jengai terletak lebih kurang 30km dari kampung pasir raja.) dan balai ketibaan.Balai ni dibina ditepi sungai dungun,sangat selesa kapada pengunjung.
Kemudahan asas yang disediakan.Balai ni dibina ditepi sungai dungun.
Kampung pasir raja terletak 130km dari bandar kuala terengganu,80km dari kuala berang,38km dari bandar Almuktafi Billah Syah dan  90km dari bandar dungun,Untuk merasai atau datang kekampung pasir raja mesti melalui bandar Almuktafi Billah Syah melalui jerangau jabor atau pun lebuh raya pantai timur.

Mungkin sangat payah untuk kita menemui kampung macam ini lagi diterengganu,mempunyai kawasan pendalaman  dan tidak ada hiruk pikuk,kadaan sangat sunyi,Kampung seangkatan dengan kampung pasir raja ialah kampung syukur,terletak 2km kehilir dari kampung pasir raja.Kapada yang telah biasa dibandar mesti mencuba suasana kampung yang benar2 kampung,Dapat beramah tamah dengan penduduk nya dan merasa gerak nadinya,sekian
Balai p0lis
Homestay

Sabtu, 17 Disember 2011

TANDA-TANDA HAMPIRNYA KIAMAT.

Terlalu banyak tanda2 bahawa hari kiamat dah tersangat hampir,sama ada telah berlangsung,sedang berlangsung atau pun akan berlangsung.Tapi kebanyakan tanda hampir kiamat sudah banyak yang berlangsung,cuma tanda2 besar yang paling besar tak lagi terjadi.

Salah satu tanda2 hampir kiamat itu ialah lahir nya ramai anak2 luar nikah yang bemaksud ialah terjadinya perzinaan yang berleluasa,Hidup manusia sudah tak ada beza dengan haiwan,malah perangai manusia lebih teruk dari haiwan,Perzinaan biasa memang banyak sangat yang terjadi dan umum sudah tak kisah lagi dengan hal2 yang semacam ini,Orang sudah tak menghiraukan lagi segala kemungkaran seperti itu berlaku didepan mata,sama ada dari orang perseorangan kumpulan atau pun kerajaan,Pihak kerajaan sendiri seolah2olah mengalakan hal ini terjadi dengan membiar dan tak mengambil tindakan yang sepatutnya.Telah diceritakan dan telah diberitahu dengan pembacaan dimajalah2 pelakuan sumbang banyak yang terjadi seperti bertukar2 isteri sudah pun menjadi perkara yang tersangat biasa.Manusia sudah pun hilang maruah nya. Dan terlaksana sudah tanda2 hampir nya kiamat

Perzinaan biasa sudah pun menjadi sangat biasa dan sekarang sudah pun terjadi perzinaan yang memasuki pasa yang luar biasa.Adakah kita bolih menerima atau pernah memikirkan perzinaan yang berlaku antara ibu dan anak dan itulah yang telah pun terjadi,Kalau terjadi perkosaan anak terhadap ibu mungkin otak kita bolih menerimanya lagi sebab kejahatan yang teramat sangat dipihak anak.Anak yang teramat jahat yang tak bolih langsung diberi nilai walau pun hanya sebesar zarah.Tapi yang langsung tak bolih diterima adalah perzinaan yang terjadi membabitkan atas kehendak ibu nya sendiri,

Adakah kita bolih menerima ayat yang macam ni,"Bukan dengan orang lain aku berzina,dengan anak aku juga,apa nak malu,"Cih!!!Percakapan yang langsung tiada nilai sebagai seorang manusia....

Dan peristiwa yang terjadi itu adalah kemuncak segala kejahatan diatas muka bumi,Rasanya pembunuhan seramai 100 orang itu adalah amat kecil kalau nak dibanding kan dengan apa yang dilakukan olih mereka2 ini,Dengan hal yang macam ini maka tunggu lah saatnya segala bala bencana yang akan terjadi disebabkan perangai manusia yang tak menghirau atau mengambil sesuatu dari peristiwa2 dashyat tersebut.........(dosa yang tak akan diampun olih ALLAH adalah syirik terhadapnya).
Wallahuaklam....

Ahad, 11 Disember 2011

ubi

 (Ubi kayu rebus)

Dimusim hujan ni tiba2 terasa pula nak makan ubi kayu.Menjadi satu pertanyaan mengapakah tiba je musim hujan, cara  dan selera makan akan menjadi berubah(orang miskin dan sederhana saja yang macam tu,orang kaya tak pandang pun benda2 macam ni,dan ianya tertakluk kapada penduduk sebelah pantai timur sahaja, orang pantai barat hidup nya cukup stardard dan dikatakan makan ubi kayu sebagai langkah mundur kebelakang) Pergi lah kemana sahaja diterengganu, kita akan dapati penjual ubi kayu dan macam2 jenis ubi akan tumbuh dimerata tempat.Kadang2 terfikir juga dimana kah penjual2 ubi ni menanam ubi sedangkan sepanjang yang dilihat tak ada sebatang pokok ubi kelihatan. Mungkin lah jugak mereka menanam nya dikawasan yang terpencil dan kawasan yang berbukit yang tak tercapai olih kita kalau sekadar berjalan ditepi2 lebuh raya dan kampung2 sahaja.
Bagi aku banyak sangat kenangan yang melibatkan ubi2 ni.Dimasa kecil ku ubi memainkan peranan yang sangat besar dalam proses pembesaran aku,Ianya menjadi makanan rutin selain dari nasi.Rata2 kebanyakan penduduk dimasa itu adalah yang terdiri dari keluarga yang miskin,Mungkin ekonomi dimasa itu tak mengizinkan penduduk nya mempunyai kekayaan.
(ubi seteler rebus)
Dimasa itu aku terasa sangat sebak didada bila menjamah ubi2 ni,Bayangkan bila nak kesekolah aku terpaksa makan ubi kayu yang dicicah dengan nyiur yang dikukur.Dimasa itu bila kita kesekolah cikgu mesti tanya  apakah  yang dimakan pagi2 dan rata2 murid2 dimasa itu akan menjawab makan ubi kayu,makan lempeng atau pun makan nasi sejuk sahaja,begitu lah malang nya nasib penduduk/orang diketika itu.Aku masih ingat pada tahun2 dimasa itu makanan yang paling mewah ialah mee segera,menjadi sangat pelik bila kita mampu membeli nya dan budak2 diketika itu menjadi sangat bangga bila memakannya...
(
(Ubi seteler-orang terengganu panggil macam tu,bahasa standard nya ialah ubi keledek)
Semua cerita aku kat atas tu dah jadi kenangan yang amat indah,terasa juga sebak didada bila mengingatinya,Bayangkan dipagi2 hari sebelum kesekolah kita dah pun cabut ubi kayu untuk dimasak dan untuk dibuat bekal kesekolah.(ubi ditanam ditepi2 rumah je.Pokok bunga orang tak tanam lagi,pasu bunga pun dikira barangan yang mewah,yang nak menunjuk2 je yang beli pasu bunga ni)Tapi pada masa ini hal2 tersebut sudah tak jadi masalah, makan ubi dah jadi sesuatu yang dibangga,dah tak ada sebak didada,Kadang2 pergi membelinya pun dah terasa bangga dan langsung tak ada rasa rendah  diri,Kadang2 terfikir jugak aku benda yang kita makan,makanan yang ni hebat,makanan yang ni pulak koman,padahal apa yang kita makan akan dikeluarkan dalam bentuk yang sama,bau yang sama dan warna yang sama,walau pun kita  mempunyai pangkat yang paling besar dan mempunyai rupa paras yang paling cantik diatas muka bumi ni.
 Ubi Jawa,(Mungkin asalnya dari jawa)

Setelah dewasa baru lah kita ketahui bahawa ubi kayu dan ubi2 lain banyak sangat khasiat nya,Ubi kayu juga merupakan bahan utama utuk membuat serbuk perasa.Kalau kita nak fikir dengan mudah semua benda atas muka bumi ada kelebihan dia yang tersendiri.Dikatakan ubi kayu mempunyai kandungan galiannya yang tersendiri dan dapat mengawal beberapa penyakit seperti kencing manis dan beberapa jenis penyakit yang lain.


(Ubi gadung )

Satu jenis ubi yang sangat menarik perhatian aku sejak dari kecil ialah ubi gadung.Gadung dikatakan sejenis ubi yang sangat beracun(Sejenis ubi yang sangat selamat ditanam dimana sahaja kerana babi pun tak sanggup untuk memakan nya sebab racun yang ada didalam kandungan ubi ni) dan untuk memakan nya, ada beberapa langkah yang patut dibuat untuk membuang racun nya,Aku mempunyai kemahiran untuk membuang racun yang bertakhta didalam ubi ni,Cara nya cukup mudah dan senang, hanya memerlukan sedikit pengetahuaan tentang cara2nya.

Walaupun macam2 tanggapan sesetengah orang tentang ubi,ianya merupakan makanan seluruh dunia,dari eropah sampai ketempat yang paling tak ada tamadun ia merupakan makanan kapada penduduk nya..Ubi juga dikatakan sejenis makanan yang paling awal dimakan olih manusia,Jadi tak ada istimewa kapada yang tak memakan nya dan tak jadi hina kapada yang memakannya......

PELBAGAI JENIS UBI:
UBI KELING
 UBI KELADI
UBI KELEDEK
UBI TOROK

Sabtu, 10 Disember 2011

hantu2 batu kapal..


 (Gambar ini aku rakam dekat dengan batu kapal,yang aku nampak pada gambar ni ialah seorang perempuan yang menutup aurat sambil galas bag dan memakai baju sejuk,Rilek je dia,mungkin dia ni datang dari negara sejuk,England agak nya).

Batu kapal yang telah aku kunjungi telah di war-warkan sebagai tempat yang ada penunggu,sama ada bolih dipercayai atau tidak terserah kapada yang ingin mempercayainya.Sama ada percayai benda2 yang seperti ini merupakan sebagai langkah undur kebelakang atau tidak juga terserah kapada mereka yang ingin hirau kapada nya.
 (Dia ni plk agak malu2 bila gambar nya diambil,Selamba je dia. Agaknya dia pun tau aku nak isi  gambar nya dalam facebook.Dia pun nak tumpang glumour jugak.Maklum lah dialam dia mana ada facebook dan berinternet,Kesian dia)...


Setelah aku membelek gambar yang aku ambik maka muncul lah gambar2 yang agak aneh pada pandangan aku,Payah juga aku nak mempercayainya sama ada gambar yang aku ambil merupakan kesilapan percahayaan yang tak sempurna atau memang dah nak jadi macam tu.Bagi aku yang sentiasa keras kepala akan mencari macam2 alasan  untuk menidakan apa yang terjadi.Walau macam mana sekali pun mempercayai benda2 ghaib merupakan salah satu rukun iman dan kita tak bolih menolak sedkit pun,Namun begitu kemunculan benda2 macam ni sehingga bolih dirakam memang bolih dipertikaikan dan ianya tak ada kena mengena dengan rukun iman,Bagi aku mana mungkin benda yang berjisim bolih dipotretkan atau pun gambar2nya bolih diambil.

(Pak cik tua ni plk sangat suka bila aku datang,tersengeh dia menyambut ketibaan aku,Lojik juga lah sebab aku tak rasa takut langsung pergi kat situ rupanya penunggu kat situ baik2 belaka dan nak glumour sangat2,hehehehe)...

Gambar yang aku ambik diatas merupakan gambar biasa dan aku fikir tak ada kena mengena langsung dengan jin atau pun syaitan,jauh sekali itu adalah gambar malaikat,Ianya hanya lah kebetulan sahaja dan dinampakkan seperti itu. Bodoh lah kita sebagai manusia kalau takut untuk pergi kesatu2 tempat, apabila tempat itu dikaitkan dengan penunggu,Tak patut langsung kita berfikir seperti itu dan tak patut langsung ada yang bersikap takut.

Jumaat, 9 Disember 2011

empangan kenyir...

 Ini je gambar yang aku berani siarkan, kerana aku fikir gambar2 ini tak bolih mengancam keselamatan negara.


Setelah dua tahun aku tak pergi keempangan hidroletrik sultan mahmud,kenyir. Beberapa hari ini aku terasa nak berkunjung ke situ,bila aku sampai, aku telah diberitahu bahawa empangan sultan mahmud tidak bolih dikunjungi lagi,Terkejut juga aku,tapi apa bolih buat undang2 mengatasi segalanya.Aku telah diberitahu olih polis yang menjaga laluan masuk., bahawa empangan sultan mahmud telah dua tahun ditutup kapada umum atas sebab2 keselamatan.Aku sangat bersetuju dengan tindakan tersebut tapi yang menjadi pertikaian aku ialah masih ada yang bolih memasukinya terutama nelayan tasik.(nelayan tasik bolih mengambil gambar dan bolih memberikan kapada sesiapa sahaja.Kalau pihak musuh perlu kapada gambar2 empangan kenyir tak menjadi kesukaran kapada mereka untuk mendapatkan nya,Ejen2 mereka bolih sampai kemana sahaja walaupun ketempat yang paling sulit,Mereka bolih menyusup masuk kedalam sistem negara dengan begitu senang.Kalau setakat empangan kenyir tak kan menjadi kudis kapada mereka) Pada pandangan aku perkara tersebut tak sepatutnya terjadi kerana alasan nya ialah keselamatan.Atas sebab2 itu lah sepatutnya pengurusan empangan mesti bertegas kapada sesiapa sahaja  kecuali kaki tangan empangan..Alasan yang diberikan olih pegawai yang bertugas dibimbangi pengunjung mengambil gambar dan mengisi kedalam facebook atau pun membuat blog,padahal gambar empangan kenyir tersebar luas diinternet sama ada di google map atau pun blog..Kata pegawai tu lagi, dengan gambar2 tersebut tersebar dan jatuh pula ketangan pihak musuh ianya bolih mengancam keselamatan negara,Perhhhh,macam baru sedar pihak TNB ni dengan perkara tersebut, padahal aku telah membaca didalam internet bahawa sistem pertahanan negara telah pun banyak yang bocor kalau setakat empangan kenyir ni gambar nya dah tersebar luas dimerata tempat.Aku sendiri masih menyimpan gambar2 tersebut tapi untuk menghormati keputusan pihak tersebut aku tak isi didalam blog aku ni. (dam kenyir telah dibuka pada tahun 1984,sejak itu pengunjung bebas keluar masuk keatas dam dan bolih mengambil gambar diseluruh teluk rantaunya,,Aku sendiri pernah sampai keturbin dam, ditingkat yang paling bawah,Sejak tahun 2009 Dam ini ditutup kapada umum setelah 24 tahun dibuka dan pengunjung bebas keluar masuk,Hairan kan cara orang2 tertentu berfikir)

Mungkin gambar ini bolih disiarkan..Aku sendiri tak pernah dengar amaran khas dari TNB bahawa gambar logo TNB tak bolih disiarkan atas sebab2 keselamatan,Tepuk lah perut,tahu lah kita apa yang bolih dimakan dan apa yang tak bolih dimakan.

Khamis, 1 Disember 2011

mesin terapi..

 Aku ke mesin terapi hari ni,tapi bukan lah aku yang sakit tapi membawa kedua orang tua aku untuk mencuba rawatan ini dalam siri pengubatan kedua2 mereka yang sangat panjang, Aku dah memang putus asa untuk meneruskan usaha kerana bagi aku setiap usaha kita kebanyakan nya tak akan berjaya, Itu adalah hakikat,Kita tenguk lah dimerata2 tempat memang itu yang terjadi Aku dah pun puas mengubat mereka kesana dan sini,Duit dah habis banyak,Kebanyakan cara berubat yang aku buat untuk keduanya tak membawa apa2 perubahan,Mungkin faktor usia menyebabkan pengubatan yang dijalankan tidak membawa hasil,tapi kita sebagai hamba kena lah berusaha dengan apa yang termampu

 Bagi aku mesin terapi ni hanya lah sebahagian daripada perniagaan,Kalau lah perniagaan bukan lah apa2 sangat,Mesin ini dikeluarkan hanya lah untuk mengaut keuntungan sahaja dan tak lebih dari itu.Walau macam mana pun untuk mencuba memang tak menjadi salah walaupun keyakinan memang tiada,Menjadi kebiasaan kapada penjual ubat akan memperomosi barangan mereka secara yang berlebihan walhal apa yang dipromosi tidak lah seperti apa yang dicakapkan.
Setelah difikir dan setelah dikaji aku rasa company ni ada sedikit tanggung jawab sosialnya dengan memberi rawatan percumanya,Mungkin juga dengan kerbekesanan cara rawatan ini sehingga mampu untuk diberi rawatan dengan percuma,dari situ lah perniagaan telah bermula sebaik2 sahaja rawatan memberi kesan kapada pesakit,Pesakit yang mempunyai kemampuan tentu akan membeli mesin ini untuk peribadi mereka.Macam mana sekali pun aku tak perlu sangat berperangsaka buruk keatas mana2 company seperti ini,Mungkin dengan kajian mereka menjadikan lojik untuk membina pealatan yang macam ini lagi pun ada hadith yang bermaksud tiada penyakit yang tiada ubatnya,jadi yang perlu kapada aku hanya lah berusaha sahaja dan tak bolih sangat memikirkan benda yang bukan2.sekian..
Mereka yang berjaya..

Ahad, 27 November 2011

nikah n cerai

 Pada bulan 11 dan 12 pada setiap tahun adalah hari cuti sekolah dan cuti sekolah berkait rapat dengan kenduri kawin,Begitu jugak dgn  tahun ini kenduri kawin merata tempat sehingga tak cukup tangan untuk kita menghadirinya. Kapada pengantin baru diucapkan selamat pengantin baru semuga kekal keanak cucu,Sampai keanak cucu je sebab dah tua bolih bawak hal masing2,hehehhehehehe.



 Pada setiap cuti sekolah ramai sangat yang berkawin dan dimasa yang sama ramai sangat yang bercerai,Kadang2 terasa jugak pelik mengapa hal macam tu bolih terjadi padahal masa bercinta  segala kebusukan dan kewangian bolih diterima.. Setelah terjadinya perkawinan, sedikit sahaja kebusukan sudah menjadi sesuatu yang amat besar.sehingga terjadinya perceraian atas sebab2 yang sedikit tadi,Kapada bakal pengatin dan mereka2 yang lain mesti menyiapkan diri dengan ketakwaan kapada Allah.Semuga semua menerima amanah ini

Purata yang bercerai diterengganu pada kadar ribuan setiap tahun menyamai yang berkawin dimasa yang sama,sedih kan.Dibawah adalah telatah orang bercinta dan yang bercerai,hahahahhahahahhahhahhahahahhahha.
 Gurau senda mereka semasa majlis ini mungkin menitiskan air mata kedua ibu bapa mereka serta sahabat taulan dan keluarga kerana gembira.Jadi terima lah ketentuan Allah ini seadanya...

Masa bercinta ini lah keletahnya,heehehehe..
Semasa nak berkawin seluruh kudrat dan keringat dicurahkan kapada tuntutan yang sangat baik ni,Dipersiapkan segalanya termaksud maruaah dan harta benda.Jadi jangan buat main2 kapada yang kawin,terima amanah ini dengan segala besar hati dan tanggung jawab...

Setelah bercerai ini lah pulak rayuan nya,hampessss...
Mengapa derita,
Membuat hatiku sepi,
Kerana kau,
Mencuri hati,
Jangan lah merindu,
Masa yang berlalu dulu,
Ku kecewa,
Terhadap oh cinta.
 Kini runtuh lebur binasa
Astana hati.
Air mata membasahi pipi,
oh kering sendiri,
Mengapa derita,
Kerna kata cumbuan mu,
Lupakanlah kisah yang berlalu...

 Heehehehehehe,Adakah aku dengki dan rasa bangga dengan kesusahan orang lain,Hisssssssssss tak ada lah, lagi pun nikah dan kawin ni adalah tuntutan ugama,jadi tak kan lah aku nak mengejek2 orang bercinta dan yang bercerai ni,Buat dosa kalau ada yang bersikap macam tu.hehehehehe....                                                    
                                                                            

Khamis, 24 November 2011

banjir


 
Kampung aku dah pun mula banjir,Yang paling baik tentang banjir dikampung aku ialah penduduknya tak runsing apabila berlakunya banjir,Mereka seolah2nya menunggu ketibaan banjir,Kampung aku sangat dekat dengan sungai tapi tak jadi masalah sangat kerana limpahan banjir keatas jalan raya atau menengelamkan kampung  jarang terjadi,sebab itu lah banjir ini kadang2 dinanti olih penduduknya.
Banyak perkara yang bolih dilakukan masa banjir ni yang utama sekali ialah tak payah kerja, bolih rilek sepanjang bulan sambil makan ubi kayu(tak de duit nak beli beras,hahahahaha) dan lepak2 kat kedai.hehehehehe..memang!! kalau terjadi sahaja banjir seolah2 mendapat cuti,fikiran tak runsing nak fikir apa2(tak semua)Setakat sekarang banjir tidak lagi menjadi pesta kerana banjirnya belum cukup besar untuk sampai ketahap itu.Dibawah ini aku hadirkan gambar banjir dikampung aku dan sedikit kegiatan nya.


Sabtu, 19 November 2011

lubuk mati bertiga...

  (Ini lah lubuk mati bertiga yang telah cetek airnya,Dikatakan pusara mereka yang meninggal dunia akibat pergaduhan antara watak2 adalah ditengah2 sungai yang ada sekarang.pusara mereka telah terhakis akibat dari hakisan sungai sejak beratus tahun yang lalu)

 Lubuk mati bertiga sebuah lagenda percintaan  tempatan yang berlaku lebih 150thn dahulu berdekatan kampung Ipoh,Kuala Berang Terengganu yang mengisahkan percintaan antara khatib tua,khatib uda dan cendana dewi.versi kampung aku kata khatib umbang(tua).Kisah ini telah pun dijadikan drama tv pada tahun 80an(rasanya) yang dilakunkan olih ahmad tarmimi saregar dan noriah abdullah.Cerita nya lebih kurang macam ni:Boy friend cendana dewi ialah Khatib Muda tp Khatib Tua pun ada hati jugak kat cendana dewi,semasa boy friend cendana dewi pergi menuntut ilmu tah kenegeri mana(mungkin jgk ke universiti oxford,England hehehehe)Khatib tua dah buat pasal,dia pergi meminang cendana dewi,kerana khatib tua buat tipu helah yang mengatakan khatib muda dah meninggal dunia semasa menuntut di over sea.Sampai masa balik maka balik lah khatib muda kekampung nya(Ada yang kata kampung yang dimaksukan adalah kampung buluh kuala brang(kampung mat over ni)Ada setengah2 versi kampung yang dimaksukan ialah kampung Ipoh Kuala Brang.Dari segi lojik mereka2 ni tinggal dikampung ipoh berdasarkan dekatnya lubuk dan kampung dimana pergaduhan terjadi))Sampai kat kampung, khatib muda dapati girl friend dia dah bernikah dengan khatib tua,dia tentu lah jadi bengang,Jadi dia ajak khatib tua buat perhitungan,tempat perhitungan adalah lubuk yang dimaksudkan dalam cerita ini.Masa khatib muda dan khatib tua bergasak sama sendiri cendana dewi menjadi perisai apabila khatib tua nak tikam boy frined dia iaitu khatib muda,Maka mati lah cendana dewi ditikam olih suaminya sendiri,Masa khatib muda meratap kematian cendana dewi,khatib tua datang dari arah belakang dan menikam khatib muda yang pada sangka khatib muda,khatib tua dah pun mati sebab khatib muda dah pun tikam khatib tua semasa mereka bertarung tadi. Maka mati lah ketiga2 mereka dilubuk tersebut.(ketiga2nya dikuburkan dilubuk tempat perkelahian)...Begitu lah ceritanya serba sedikit...

Sebenarnya cerita kat atas tu sangat bersamaan  dengan cerita2 percintaan orang dulu2,Yang aku ternampak sangat orang melayu ni tak habis2 dengan benda yang remeh temeh,Sebab apa lah benda yang kecik nak perbesarkan sangat,Macam khatib muda tu klu dia dah dapati cendana dewi dah nikah dia sepatutnya pergi lah cari mak we lain,Awek kan ramai, kalau dimalaysia ni ramai artis2 yang lawa macam abby abadi,lisa surihani,rozita che wan,huhuhu,kalau kat luar negeri pulak lindsay lohan ada,britney spear ada,paris hilton ada,kalau payah2 sangat ambik je andele tu,dengar cerita dia pun tak kawin lagi,apa susah,hehehehe.Khatib tua jugak begitu mengapa lah dia buat macam tu sedangkan mereka bertiga adalah sepupu,sepatutnya dia pergi lah cari awek lain,ini tidak..Kalau payah2 sangat dia pergi je kat mersing,ambik je anak pak malau tu.hehehehe.......

SEBENARNYA CERITA KAT ATAS TU AKU SENGAJA OLAH MACAM TU.PADA TENGAH HARI TADI AKU KESITU UNTUK MENGAMBIL GAMBAR LUBUK MATI BERTIGA,MEMANG LUBUK TU LOKASI SEBENAR TEMPAT KEJADIAN.LUBUK TU MENJADI TEMPAT MEMANCING PENDUDUK DISEKITAR,TERMASUK JUGAK AKU,IKAN YANG TERDAPAT DISITU ADALAH KELAH,SEBARAU DAN BAUNG,TAPI SEKARANG IKAN NYA DAH TAK ADA,TEMPAT YANG PALING DALAM MUNGKIN PADA SEKITAR LIMA KAKI SAHAJA,DICERITAKAN PADA MASA KEJADIAN KEDALAMAN LUBUK TERSEBUT PADA 20 HINGGA 30 KAKI,SEKIAN...

Jumaat, 18 November 2011

dentuman..

Beberapa hari yang lalu pada pukul 10mlm sedang aku berfacebook, aku dikejutkan dengan dentuman yang sangat kuat,Bergegar cermin tingkap rumah aku,nak dikatakan bunyi bom meletup.kawasan kampung aku tak ada pulak orang berperang atau pun yang berparang,:).Nak dikatakan apa pun tak tau,Terpikir jugak aku mungkin dam kenyir nak runtuh,Tapi tak menesabah pulak sebab dam kenyir terletak sebelah barat kampung aku,sedangkan yang meletup sebelah selatan.Aku sibuk mesej dan talipon kawan2 aku sama ada dia orang dengar atau pun tidak dentuman itu,Rupa2nya semua orang dengar dentuman tu,tp tak seorang pun tahu puncanya.
 Tasik Galilee,Israel
.Terfikir jugak aku mungkin dajjal dah nak keluar,setelah difikir2 memang tak menesabah sebab dajjal dikatakan memdiami dalam sebuah gua dibawah tasik Galilee di Israil.(Ada setengah riwayat yang mengatakan Dajjal mendiami didalam sebuah gua dilaut yamman dan dikatakan kepulauan ini tak dapat dikesan olih peralatan yang canggih,Kepulauan ini menjadi misteri sehingga akhir zaman) Pada tahun lepas ada tiga gegaran yang terjadi,dua darinya dapat diketahui puncanya dan satu lagi menjadi misteri sehingga kini dan yang terjadi beberapa hari yang lepas memang tak diketahui puncanya.Jabatan yang berkenaan belum lagi mengeluarkan kenyataannya,Ada jugak kawan aku memberikan pendapatnya bahawa bunyi itu terjadi disebabkan jet supersonic melepaskan sonicnya dibawah atmosfera bumi dengan pelepasan tersebut maka terjadilah dentuman yang amat kuat,kebenaran nya, wallahualam.
.
Kalau dizaman2 dulu apabila bunyi letupan yang kuat macam tu,orang tua2 dimasa tu mendakwa akan terjadinya banjir besar,Itu zaman dulu2,zaman sekarang benda2 macam tu dah tak bolih nak pakai dah.Kalau berbunyi sekuat mana pun banjir tak jugak besar,tapi yang tak bunyi apa2 banjir pulak melanda dengan teruk sekali.Aku ada terbaca difacebook yang mengatakan pada tahun lepas ada terjadi dentuman yang sangat kuat dipahang dan disusuli dengan gempa bumi dikawasan bukit tinggi selama tiga minit,Menurut dari artikal tersebut gempa bumi dikawasan tersebut kerap benar terjadi,Yang aku nak maksudkan adakah dentuman yang aku dengar kat kampung aku ni sama juga dengan yang pernah terjadi kat pahang,kalau lah itu terjadi maknanya kampung aku pun dah ada gempa bumi,Takuuuut.
(Pada 24 ogos 2010 hujan darah terjadi di India setelah satu dentuman yang amat kuat kedengaran dibawah atmosfera bumi)
Yang menambahkan kehairanan aku sejak bila pulak dimalaysia ni ada gempa bumi,adakah dimalaysia sekarang dah pun menjadi zon gempa.Agak nya bumi kita dah tak mampu lagi menampung berat penduduk nya yang banyak melakukan maksiat atau pun aktiviti penduduk bumi sudah tak mesra alam sering melakukan benda2 yang tak sepatutnya.Walau macam mana pun aku harap apa yang aku dengar tu cuma guruh yang luar biasa kuat nya yang tidak membawa apa2 musibah kat kampung aku dan negeri aku.walahualam...


Selasa, 15 November 2011

sindrom basung


Kampung Basung terletak 40km dari kampung aku,30km dari bandar kuala berang dan lebih kurang 70km dari bandar raya kuala terengganu.Kampung basung merupakan laluan altenatif ke Gua Musang Kelantan dan merupakan kampung terdekat sekali dengan pengkalan gawi tasik kenyir.Yang paling terkenal bila disebut kampung Basung ia lah durian basung nya.Penduduk nya bolih dikatakan agak senang dan sederhana hidupnya....
Baru2 ini hulu terengganu dikejutkan dengan wabak penyakit yang melibatkan penduduk dari kampung basung Dihari pertama 12 orang pesakit dimasukan kehospital hulu terengganu dan salah seorang adalah kawan aku sendiri..Dikatakan dimasa itu penyakit yang disyaki adalah dari kencing tikus.Aku menerima masej dari kawan aku yang mengajak aku untuk solat hajat memohon pesakit selamat dan dilindungi Allah.Sekarang sudah dua buah kampung yang diserang virus ni iaitu kampung pasir dula,Pasir dula merupakan jiran kapada kampung basung dan sekarang diketahui lah bahawa semua mangsa dijangkiti hepatitis A...Sehingga sekarang sudah 32orang telah menjadi mangsa wabak ini,Aku fikir jumlah ini satu jumlah yang menakutkan..Setakat sekarang tak ada seorang pun yang meninggal dunia kerana diserang wabak ini.Mangsa mendakwa badan akan menjadi letih dan sakit dikebanyakan otot..

Aku telah diceritakan olih seorang yang sangat biasa dengan kawasan ini sejak tahun 50an dan 60an.Mereka mendakwa kawasan2 sekitar kampung basung,pasir dula,sungai gawi dan kawasan sekitarnya telah terjadi wabak ni sejak dulu lagi.Dimasa itu kalau ada mangsa yang demam2 dan datang kehospital,Mangsa akan ditanya pernah tak mangsa datang kesekitar kampung2 ini.Seolah2 kalau diketahui mangsa pernah datang kesekitar kampung2 ini doktor sudah pun maklum apa yang nak dibuat dan tak perlu untuk membuat rumusan lain lagi. Kata seorang kawan aku yang bukan doktor,dia mendakwa kampung2 ini ada sejenis haiwan yang berhabitat kat situ yang membawa wabak ni.Setakat mana kebenaran nya tak lah pulak aku ketahui sebab kawan aku ni bukan lah pelajar kat mana2 universiti jauh sekali produk oxford,hehehe.Walau macam mana sekali pun kawan aku yang ini pernah terkena penyakit ni semasa beliau kerja balak kat situ pada tahun 60an.Beliau mendakwa tanda2 yang beliau kena sangat serupa dengan mangsa2yang dijangkiti sekarang.

Apa yang perlu sekarang,penduduk disekitar kawasan itu hendaklah menjaga air yang digunakan sebab diktakan wabak ini datang nya melalui air,sekurang2nya air hendaklah dimasak dan mungkin menjaga kebersihan lain nya,sekian semuga yang sakit cepat sembuh...

Isnin, 7 November 2011

lenggang perut

Dimasa kecil,Aku tak tahu langsung hal melenggang perut,Aku pernah mendengarnya,Tapi tak tahu apakah yang dimaksudkan dengan melenggang perut,Walau macam mana pun aku ketahui tentang melenggang perut ianya berkait rapat dengan orang mengandung dan waktu melenggang perut pada bulan ketujuh kandungan.

Pada sangkaan aku melenggang perut ialah orang pergi ramai2 kat majlis lenggang perut selepas itu perut orang mengandung akan dilengang beramai2,Agak lucah pada fikiran aku perbuatan itu,Lenggang yang aku maksudkan dengan apa yang aku fahami ialah perut  orang yang mengandung akan dipegang ramai2 selepas itu digoyang2,hehehehehe...Kalau macam itu lah punya kerja bolih terberanak orang yg mengandung tu.hahahahaha...................

Setelah masa berlalu ketahui lah aku tentang lenggang perut,Dari pembacaan dan cerita2 orang tua,Rupa2nya melenggang perut adalah adat resam orang tua dulu2,

Upacara melenggang perut diketuai olih bidan kampung yang dinamakan tok bidan,Tok bidan ini lah  yang akan menjadi bidan bila bersalin nanti,Dikatakan upacara ini diadakan sebab tok bidan hendak membetulkan kandungan supaya senang bila bersalin nanti,Pada fikiran aku upacara ini saja nak diadakan sebab dimasa lampau tok bidan tak ada kerja nak dilakukan dan satu lagi sebab tok bidan hendak menunjukan kehebatan dalam hal tersebut dan mungkin ada perlawanan antara tok bidan dengan bidan yang lain.Dimasa itu tok2 bidan kebanyakan nya mengunakan Ilmu hitam,Banyak aku tenguk penglibatan tok bidan dalam cerita2 melayu dilayar perak yang mengambarkan tok2 bidan sama macam nenek kebayan dan rupa pun seperti hantu,rambut mengerbang dan mata terbeliak,hahahahaha...

Peralatan untuk melenggang perut ada bermacam benda,yang aku ketahui ialah kelapa yang telah dikupas,Tujuan nya hendak diletak diatas perut orang yang mengandung untuk mengetahui sama ada yang dikandung anak perempuan atau pun lelaki,kalau jatuh kekiri anak perempuan dan kalau jatuh kekanan anak  lelaki,mungkin juga kalau jatuh ditengah2,anak yang dikandung adalah pondan,hehehehe..Peralatan lain dalam upacara lenggang perut ialah beras satu gantang,benang,minyak urut,kain,peralatan sireh dan pengeras.Tiap2 satu peralatan tersebut ada mempunyai fungsi masing2 yang akan dilakukan olih tok bidan.

Setelah masa berlalu upacara melenggang perut sudah pun tiada lagi.Dia telah pupus ditelan zaman,Lagi pun menurut hukum syara' upacara melenggang perut adalah khurafat dan tiada dalam ajaran Islam.(Aku masih ingat lagi  seorang mufti yang mengatakan,biar dia seorang yang melenggang perut isterinya,tak payah orang lain menyibuk,, setelah ditegur olih mak beliau tentang melenggang perut yang tidak dilakukan kapada isteri mufti tersebut.)
Walau pun upacara melenggang perut sudah pun tiada tapi upacara ini masih ada dalam bentuk yang lain dan malam ini aku telah dijemput olih salah seorang jiran-ku untuk mengadakan majlis tersebut,Semasa beliau menjemput aku  kemajlis dirumah nya, beliau mengatakan akan adakan majlis lengang perut isterinya..Aku menerima sahaja jemputan itu kerana akudah tau pengisian nya sangat jauh beza dari yang kita ketahui tentang lenggang perut,Pengisian nya ialah sembahyang hajat dan doa selamat,selepas doa selamat tetamu diberikan jamuan makan,tak ada kelapa tak ada kain hitam dan benang atau pun minyak urut dan perbuatan itu sebaiknya dilakukan yang tiada unsur2 khurafat dan sebagainya.

Dengan adanya perubatan moden sekarang, kita dah tak susah2 nak jemput tok2 bidan nak golek kelapa atas perut orang yang mengandung,sekarang ni kalau nak tahu tentang kandungan sese0rang, kita pergi scan je kehospital dan semua nya beres,kita dah tak menyusahkan diri nak golek kelapa atas perut orang yang mengandung.hehehehe    sekian....

Sabtu, 5 November 2011

berlemang dan rendang

 

Assalamulaikum,Selamat Hari Raya Aidil Adha.
Seperti biasa hari raya ini tak membawa apa2 makna kapada yang tak megerti apa2 tentang hari raya ini,ada yang kata hari raya ini hanya menumpang sahaja dan tak membawa erti apa2 kapada kita yang tak pergi menunaikan haji,itu adalah pendapat umum kapada setengah orang.Maksud nya kita tak perlu sangat nak beraya atau menyambutnya.Apa yang umum ketahui hari raya adha disambut 4 hari dan hari raya puasa hanyalah sehari sahaja,itu menunjukan ada kelebihan hari raya adha dibandingkan dengan raya puasa,Tentu masing2 tahu akan fadilat yang tersirat dalam menyambut hari raya adha ini dan tentu kita semua mengetahui raya adha juga dinamakan hari raya korban dan kelebihan hari raya korban ni juga kita disunatkan untuk berkorban,korban berupa menyembelih lembu,kerbau atau pun kambing biri2 dan peristiwa korban ini adalah berhubung kait dengan peristiwa  nabi ALLAH Ibrahim dan anak nya Ismail.

Seperti biasa aku akan menyambut raya korban ni dengan cara yang sama seperti menyambut raya aidil fitri,Macam biasa aku  berlemang dan rendang dan macam biasa juga aku meredah hutan belukar untuk mencari buluhnya dan macam biasa juga aku menunggu adik beradik aku yang balik nak beraya dikampung,ada yang balik ada pulak yang tidak.Aku macam biasa tersengeh menunggu mereka sampai ke kampung untuk bercerita apa yang patut 

Lemang memang menjadi satu rutin tahunan untuk aku dan kelurga untuk membuatnya,bukan lah nak makan sangat tapi itu dah menjadi kebiasaan.Kalau tak membuat nya tentu rasa macam tak sempurna menyambut raya yang ini,Tradisi buat lemang memang sesuatu yang mesti,tapi tempat lain pula kemestian nya itu berlainan pula,ada yang membuat tapai,ada yang membuat ketupat dan sebagainya.(Berdasarkan kapada hadis,"Tiada amal anak adam yang lebih disukai allah pada hari aidil adha melainkan ibadat korban,sesunguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk,bulu dan kukunya,sesungguhnya ibadat korban ini di redhai ALLAH sebelum darah binatang itu jatuh kebumi maka hendak lah kamu berasa lapang dada dan redha akan ibadat korban yang kamu lakukan,riwayat at-tirmizi)...Semuga kita sama2 menyambut hari raya korban dengan apa yang disukai olih ALLAH, Sekian.....


Khamis, 3 November 2011

zoo mini kemaman




Hari ini aku masih ada kesempatan untuk makan angin,Distinasi aku kali ini ialah zoo kemaman,Zoo ini terletak lebih kurang 10km dari bandar cukai dan 150km dari bandaraya kuala terengganu,Untuk sampai kesini tidak lah payah kerana zoo ini terletak ditepi jalan besar antara seri bandi kemaman dan cukai kemaman,melalui ibok dan yak yah ketempat zoo ini di bina di bukit takal.Mini zoo ini telah dibuka dengan rasminya olih menteri besar terengganu pada tahun 2009.
Bayaran masuk ke zoo ini ialah sebanyak rm10 untuk dewasa rm5 untuk kanak2.Setelah masuk kedalam kawasan zoo, didapati kita berada didalam hutan yang betul2 semulajadi, Kawasan nya dijaga rapi olih pekerja yang ramai dan memang berbaloi dengan bayaran sebanyak Rm10..

Kita akan dibawa menaiki kederaan khas yang disediakan untuk para pengunjung yang datang dan dibawa kedistinasi yang diinginkan,walaupun kita hanya seorang. Sebenarnya kawasan zoo ini tak lah luas sangat,Aku agak perjalanan hanya lah sejauh 200meter sahaja,tapi kita akan dibawa pergi dan balik.
Zoo ini menempatkan beberapa jenis binatang seperti beberapa jenis burung,ikan air tawar gajah, harimau singa beruang serta kijang dan beberapa jenis binatang yang lain.Kedatangan aku ke zoo ini kerana tarikan kapada sejenis ikan air tawar yang diberi nama ikan naga,Aku terkejut juga tenguk ikan yang sebegini besar.Aku memang tak pernah tenguk ikan yang begitu besar walaupun dikatakan ikan yang berada di zoo ini tak lah besar sangat,Tapi dengan ukuran yang melebihi 6kaki ikan ini bolih lah dikatakan sebagai besar....


Walaupun tarikan utamanya adalah ikan naga tetapi haiwan yang lain tak bolih dipandang mudah kerana haiwan2 yang ada didalam zoo ini memang jarang dilihat didalam habitat asal mereka.Dari jenis haiwan yang ada dizoo ini  didapati haiwan2 yang dipelihara disini bukan lah jenis2 yang ada dimalaysia,Aku dapati tak ada haiwan2 biasa yang dipelihara seperti yang mudah didapati dihutan2 kita,
 Salah satu binatang yang patut ada ialah buaya,Aku dapati tak ada pun kelibat buaya dalam zoo mini ini.Sepatutnya pihak pegurusan memikirkan akan hal ini.

Disini aku paparkan beberapa haiwan2 tersebut....