Isnin, 7 Mei 2018

lebuh raya timur barat

Lebuh raya timur barat telah mula dibina pada tahun 1967 dan dibuka kapada umum pada tahun 1982.Kelambatan perbinaan nya disebabkan oleh ganguan oleh pihak komunis yang sentiasa mengangu kerja2 pembinaan.Dikatakan pembinaan lebuh raya timur barat sentiasa dikawal oleh pihak angkatan tentera malaysia,Salah satu tujuan perbinaan lebuh raya yang menghubungkan antara kelantan dan perak ini ialah untuk mengekang kegiatan penganas komunis.Ditengah2 antara perbinaan lebuh raya ni banyak terjadi kisah yang melibatkan pihak komunis.Tertulis dipapan tanda tugu peringatan lebuh raya timur barat,ada berpuloh2  letupan oleh pihak komunis keatas jentera untuk buat lebuh raya dan ada sekurang2nya kematian yg melibatkan pegawai yg bertugas dengan cara serang hendap oleh pihak penganas.


Aku mula2 mengunakan lebuh raya ni pada 25 tahun yang lalu iaitu pada tahun 1993,setelah 10 tahun dibuka kepada umum (cap ayam betul aku ni,lmbt sgt pergi).Aku memang lambat untuk tenguk(guna) lebuh raya ni,mungkin kerana tak mampu untuk pergi,mungkin juga tak ada kepentingan.Aku mengunakan lebuh raya ini hanya kerana mengikut rombongan kenduri kawin di baling kedah pada tahun 1993,Seorang kawan aku telah bertemu jodoh dengan seorang awek dari baling,dikesempatan itu aku telah mengikuti rombongan ini dan laluan yg digunakan ialah laluan lebuh raya timur barat,Dari terengganu  ke baling lebih kurang 400km.Sejak itu aku selalu mengunakan lebuh raya timur barat kerana mengunjungi kawan aku dan atas sebab menghantar anak kenalan untuk belajar diuniversiti di negeri2 sebelah utara.Selain itu untuk pergi makan angin kepulau pinang dan perlis.Sejak 5 tahun yg lalu aku kerap mengunakan lebuh raya timur barat kerana mengikut team motocross untuk race dinegeri2 sebelah utara.Agak lambat aku buat catitan ni.
Jalan yang bertampal,dalam video ni memang kelihatan ok jer jalan nya tp dlm keadaan sebenar memang bergegar kederaan yg dipandu,pemanduan yg selamat dlm 80km jer,tp ada jgk yg pandu mcm peluru dia punya laju..

Kalau tenguk digoogle map,lebuh raya timur barat bermula disimpang pasir putih tapi ada yg kata bermula dibatu melintang jeli.kapada aku lebuh raya timur barat bermula dari batu melintang jeli,kelantan.Ikuti catitan aku yg bermula dari batu melintang jeli sehingga ke grik perak.

Boleh dikatakan lebuh raya timur barat mempunyai empat bahagian,empat bahagian tu aku reka sendiri,Empat bahagian yg aku maksudkan ialah
1) batu melintang hingga ke sempadan kelantan-perak.
2) Sempadan kelantan perak hingga hentian titiwangsa.
3) Hentian titi wangsa hingga tasik banding
4) Tasik banding hingga Grik perak atau last lebuh raya timur barat.
Hentian Titiwangsa

1)Dari batu melintang laluan nya menaik sehingga ke sempadan perak,Binaan jalan nya memang kurang memuaskan,Bertepek2 ditampal,macam taik lembu tampalan nya :) walau mcm mana pun dilaluan ini boleh dikatakan agak memuaskan ada garisan jalan nya tapi tak menempati sebagai jalan lebuh raya..Diperingkat ni kita akan terjumpa kawasan air panas,kepanasan nya aku pun tak tahu,sekadar baca ditanda jalan sahaja,selain itu akan terjumpa  dgn RR batu 13. RR ni sangat terpencil dan dan menyeramkan,ada yang cakap RR ni berhantu tapi hantu yg dijumpai merupakan hantu yang alim kerana mereka memakai jubah,hahahaha. Selain itu kita akan terjumpa kawasan empangan pergau,empangan pergau yang aku maksudkan tidak lah nampak selaut airnya tetapi sekadar dlm pengetahuan saja.Hendak lah sentiasa berjaga2 melalui kawasan ini kerana sering terjumpa gajah yg melintas jalan,lagi membahaya kalau jalan berkabus tebal.Pada agakan aku nak sampai ke sempadan perak dlm 25km lebih kurang,selepas ni semua jarak kilo meter nya main agak2 je,aku mmg buat catitan tentang jarak tapi terdelete dlm memory phone.
Apabila jalan berkabus,masa ni suhu nya rendah,tak payah buka aircond,Perhatikan laluan nya,bertepek2,mcm tak ada kerajaan je,Cap ayam sungguhhh,Walau macam mana pun dgn ada laluan ni dapat menghubungkan antara kelantan dan perak,Bukan nak kutuk sangat pun cuma tak padan dengan cakap menteri2,Berdegar2,benda tak macam mana pun,huhuhu

2) Masuk sahaja kenegeri perak kita akan dihidangkan dgn laluan yg lansung tak menempati standard lebuh raya,laluan yg berkedut2,maknanya kalau kereta yg dipandu tu buruk akan bergegarlah diseluruh body,ditambah lagi dgn garisan jalan nya tak ada termasuk kiri kanan dan garisan tengah.bukan tak ada lansung tapi dah benar2 lusuh,kiri kanan jalan plk penuh dgn semak samun,bkn semak samun semua tapi memang semak samun..(cap ayam punya pengurusan) Mungkin masa aku lalu belum lagi masa untuk digunting rerambut semaknya.Kali pertama aku lalu lebuh raya timur barat pada tahun 1993,aku rasa turapannya serupa sahaja,tak berubah lansung.Kalau diturap pun sekadar2 sahaja,(pemimpin kata negara kaya sangat,nak baiki jalan pun berkira)Terhenyut disini dan terhenyut disana.Perjalanan menjadi sangat membahaya kalau hari hujan,dengan hujan yg turun menyebabkan tempat tersebut akan berkabus tebal,lebih bahaya lagi kalau memandu diwaktu malam.Kawasan ini jgk merupakan tempat gajah2 melintas.Lebih kurang 16km dari sempadan kelantan perak akan sampai kehentian titiwangsa,Biasa nya penguna lebuh raya timur barat akan berhenti sekejap dihentian titiwangsa atas sebab2 nak berehat dan ramai yang nak rasa sejuk nya hentian ni,dikatakan hentian ni yg paling tinggi dimalaysia dan juga yang paling sejuk,suhu nya boleh turun sehingga 14 darjah celsius dimasa2 tertentu.Hentian titiwangsa merupakan hentian yg tak dijaga dengan baik terutama dikawasan hentian nya,Telah lama tak berturap baru,maksudnya cap ayam jugak..:) :)
Jambatan pulau banding

3) Meneruskan perjalanan kita dihidangkan dgn laluan yg agak bagus,laluan seperti mula2 masuk lebuh raya tapi jalan nya dah banyak yg menurun,hentian titiwangsa merupakan kemuncak lebuh raya timur barat.Garisan jalan nya boleh dikatakan baik tetapi banyak juga tempat yg lusuh garisan nya,ada tempat yg nampak ada tempat yg tak nampak.Dari hentian titi wangsa hingga tasik temenggur lebih kurang 30 km.Ditengah2 tasik temenggur mempunyai sebuah pulau yg panjang nya dalam 4 km dan lebarnya lebih kurang 1 km dan dinamakan sebagai pulau banding.Dua buah jambatan telah dibina untuk menghubungkan keseberang,(Tasik temenggur terjadi disebabkan oleh pembinaan empangan temenggur disebelah hilir sungai perak ni.maka terjadi lah tasik temenggur.) Dipulau banding merupakan pintu masuk untuk berekrasi ditasik temenggur dan juga merupakan pintu masuk untuk ke hutan belum yg termashyur tu.Dipulau banding juga mempunyai bermacam2 kemudahan termasuk dengan pam minyak,maksudnya pulau banding macam pekan kecik jugak. pada tahun 1993 dulu ada stesen minyak tp sekarang ni aku tak pasti plk,sbb aku tak pernah isi minyak kat pulau banding melainkan pada tahun 1993,lagi pun aku tak pernah berhenti dipulau banding.
   (Empangan temenggor adalah empangan hidroelektrik utama digerik,perak,yg dibina dihulu sungai perak.Ia terletak diseberang sungai perak kira2 200km ke timur laut Ipoh.Empangan ini dibina di bekas negeri melayu yang dikenali sebagai negeri Reman,yang diserahkan oleh british dan Thailand ke negeri perak menerusi perjanjian 1909.Binaan ini telah menghasilkan sebuah tasik yang sangat besar yg dikenali sebagai tasik temenggor.Pulau yg ditengah2 tasik temenggor dikenali sebagai pulau banding.Diyakini menjadi tasik yang menengelam kan sebuah empayar melayu purba yg dibina sejak beribu tahun yang lalu.Pembinaan nya bermula pada tahun 1967 dan siap pada tahun 1972.Kos pembinaan nya ialah Rm 352 juta.Operasi bermula pada tahun 1975 dan dirasmikan oleh YM Sultan Idris Shah 2 iaitu sultan negeri Perak..) 
Macam ada rahsia besar ditasik temenggor ni.Macam ada terbina tamadun yang besar2 seperti tamadun mesopotamia mungkin tamaddun macam dilembah indus,Mana lah tau..huhuhu

Sejarah negeri Reman
(Sejarah Kesultanan Reman bermula pada tahun 1810 apabila Tuan Tok Nik Tok Leh, kerabat diraja Patani melakukan pemberontakan bagi memperoleh kemerdekaan wilayah Reman dari Patani. Reman dari sejarahnya adalah sebahagian dari negeri Patani (sekarang dalam Thailand). Perang antara Reman dan Patani telah melemahkan kedua-dua belah pihak. Kerajaan Siam melihat konflik ini memberi peluang kepadanya untuk meluaskan kuasa ke selatan, dan selepas itu Patani dan Reman jatuh di bawah kekuasaan Siam.

Pepatah dasar pecah dan perintah (divide et impera atau divide ut regnes) yang diamalkan pada zaman Rom dan pada zaman penjajahan British di Tanah Melayu, juga diamalkan oleh Siam selepas beberapa pemberontakan oleh orang Melayu di Patani.)

Tasik temenggur
4) Setelah melepasi dua jambatan ditasik temenggur laluan nya mula menaik dalam 10km setelah itu laluannya mula menurun sehingga lah sampai kekampung yang pertama didaerah grik,perak.Kampung pertama yang dijumpai dalam 20km dari tasik temeggor.Boleh dikatakan jalan nya baik sedikit seperti laluan yg melepasi hentian titiwangsa.Disini ada hentian yg seperti telah ditinggalkan,takut nak singgah,mcm ada hantu je dan  segala bapak jin kat sini,hentian ni terletak disebelah kanan jalan menghala ke grik,Nma hentian ni sebagai hentian sungai lebey.

Ditengah2 laluan ni ada tanah runtuh sejak september tahun 2017,Sehingga bulan Mei 2018 runtuhan nya belum menampakan lagi untuk siap walau pun kerja2 pembaikan sedang giat dijalankan,Kawalan lalu lintas dibuat 24 jam sehari.Kalau tempat yg nak dibaiki bukan tempat sibuk tak jadi masalah untuk disiapkan dalam masa yg pendek.Disini juga didapati gajah2 liar sering melintas..Jarak antara tasik temenggor ke bandar grik lebih kurang 40km..

Memendu dilebuh raya timur barat memerlukan kesabaran yang tinggi kerana keadaan jalan nya yg kurang baik,ditambah lagi dengan kederaan yang besar seperti bas dan lori yg sentiasa merayap,Lambat sangat,Tak boleh memotong sebarangan nanti terjerumus kedalam gaung.Boleh memotong tempat yg dibenarkan saja.SEKIAN

Ahad, 6 Mei 2018

tugu peringatan lebuh raya timur barat

Lebuh raya timur barat telah mula dibina pada tahun 1967 dan dibuka kapada umum pada tahun 1982.Kelambatan perbinaan nya disebabkan oleh ganguan oleh pihak komunis yang sentiasa mengangu kerja2 pembinaan.Dikatakan pembinaan lebuh raya timur barat sentiasa dikawal oleh pihak angkatan tentera malaysia,Salah satu tujuan perbinaan lebuh raya yang menghubungkan antara kelantan dan perak ini ialah untuk mengekang kegiatan penganas komunis.Ditengah2 antara perbinaan lebuh raya ni banyak terjadi kisah yang melibatkan pihak komunis.Tertulis dipapan tanda tugu peringatan lebuh raya timur barat,ada berpuloh2  letupan oleh pihak komunis keatas peralatan untuk buat lebuh raya dan ada sekurang2nya kematian yg melibatkan pegawai yg bertugas dengan cara serang hendap oleh pihak penganas.

Itu lah serba sedikit tujuan pembinaan lebuh raya ini dan memang telah dapat dihentikan kegiatan ganas oleh komunis sehingga kini.Selain itu tujuan perbinaan nya juga ialah untuk menhubungkan pantai timur dan pantai barat semenanjung malaysia.Bayangkan kalau lebuh raya ni tak dibina,orang kota bharu kelantan yg ingin ke perlis memerlukan ribuan kilo meter untuk sampai ke Perlis,dengan adanya lebuh raya ini perjalanan dapat di pendekan sehingga beberatus kilo meter sahaja.

Tugu peringatan ni ada di-dua tempat iaitu permulaan lebuh raya dikelantan dan akhir lebuh raya di perak atau pun sebaliknya.Gambar tugu peringatan ni ialah disebelah negeri perak.

Aku kesini pada 1-5-2018 kerana balik dari baling kedah ke terengganu,aku sempat singgah di batu peringatan ini pada pukul 6.00 petang pada hari tersebut,Sayang tempat ni seperti tak terjaga,kawasan yg kotor disebabkan ada pengunjung yg buang sampah merata2,Ada bahagian yg telah pecah,Harap pihak berwajib buat sesuatu supaya kawasan ni bersih..Tugu ini penting jgk kerana menjadi peringatan kapada mereka yg susah payah membina lebuh raya timur barat selama 16 thn sehingga dibuka kapada umum..





Sabtu, 21 April 2018

lebuh raya timur barat runtuh.

Runtuhan dilebuh raya pantai timur ni terletak disebelah kiri laluan dari jeli selepas tasik banding,Kilometer yg ke berapa ratus tak tau lah plk aku,aku tak pegi periksa.Yang paling pasti runtuhan ni terjadi pada tahun 2017 dan hingga sekarang tak siap lagi dibaiki,punya lah lama nak baiki,haper lah,mcm buat dengan tangan je.Panggil kontraktor dari jepun lah baru cepat siap..Hadoooo lah.

Kuala perlis


Kuala perlis merupakan pintu masuk kepulau langkawi.Kuala perlis merupakan sebuah pekan yg mempunyai kemudahan awam seperti pekan2 yg lain.Untuk kekuala perlis tak lah susah kerana kuala perlis dihubungi dengan sistem jalan raya yg baik.Kalau dari selatan tanah air,ambik saja lebuh raya utara-selatan dan turun di alor setar kedah,dari alur setar terus saja ke kuala perlis.Kalau dari pantai timur tentu saja melalui lebuh raya timur barat terus ke kuala pegang (baling),ambik gurun,naik lebuh raya utara selatan dan turun dialor setar dan terus ke kuala Perlis.Kalau dari terengganu mungkin ambik masa selama 8 jam sehingga 12 jam pemanduan.Walau mcm mana pun lama pemanduan bergantung kpd kekerapan berhenti rehat,Kalau tak berhenti dibimbangi enjin kereta plk panas.
Dikuala perlis aku tak pergi ke jati Feri untuk ke langkawi kerana masa tu traffik sgt sibuk jadi malas nak pusing ke jeti,lagi pun aku tak berniat untuk ke langkawi. Jadi aku singgah kat hotel ditengah laut,hotel apa tah,malas nak baca.Lagi pun aku ke kuala perlis hanya dalam perjalanan aku nak balik terengganu,aku sekadar ambik gambar dan minum nescaffe di warung kat tepi laut.(bapok mahal harga nescaffe)

Bagi aku Kuala perlis sebagai tempat yg biasa2 saja,tak ada lebih nya tp kuala perlis boleh melengkapkan kalendar percutian kita,kalau orang sampai kita pun sampai jgk...Aku lepak kat situ hampir sejam setelah mengorat awek2 kat situ,aku bertolak balik terengganu pada pukul 5.00 petang melalui bandar alor setar,ke gurun dan terus ke kuala pegang dan ke lebuh raya timur barat,SEKIAN..









Jumaat, 20 April 2018

calun2 PAS pilihan raya ke-14 Negeri Terengganu



Haji Muhyidin bin bdul Rashid
Parlimen Hulu terengganu

Doktor Haji Mamad Puteh-Kuala Berang

Ustaz Haji Kamaruzaman Abdullah-Telemong

Khamis, 19 April 2018

taman ular perlis


Taman ular dan reptilia negeri perlis terletak disungai batu pahat.Sungai batu pahat terletak 10 km dari bandar kangar.Terletak lebih kurang 20km dari wan kelian iaitu sempadan perlis thailand.Tempat ni sangat mudah untuk dikunjungi kerana terletak ditepi jalan utama ke-wan kelian dan padang besar.Laluan ni merupakan laluan yg paling tepi atau yg paling hujung semenanjung malaysia.Sempadan Thailand yg paling dekat hanya 1.5 km sahaja.Sempadan Malaysia dan Thailand dipisahkan dgn bukit batu kapor yg menjulang tinggi.
Taman ular ini terbahagi kapada dua bahagian iaitu geleri dalam dan geleri luar,Geleri dalam menempatkan ular didalam peti kaca,Selain itu disediakan replika2 ular dalam bentu yang besar.Banyak jenis ular yang ada disini tp kebanyakan ular2 yg dipamirkan hanya bersaiz kecik sahaja.Geleri luar menempatkan ular2 yang bersaiz besar dan diletakan didalam pondok yg besar yg berukuran 6x6 kaki dan ada yg lebih besar dari itu.Selain dari ular terdapat juga reptilia lain seperti biawak.
Aku kesini pada 15-4-2018 yang baru lalu,aku sengaja tersinggah disini setelah tenguk papan tanda yg berwarna koko atau coklat ditepi jalan.Aku sendiri sangat pengeli dgn ular2 ni tapi dah jauh datang dari terengganu rasanya rugi kalau tak singah walau pun sangat takut tgk ular,Pengalaman aku disini sangat mengerikan,dibimbangi ada ular yg terlepas dari kandang/sangkarnya.

Untuk masuk kedalam taman dikenakan bayaran sebanyak RM6.00 untuk dewasa dan RM3.00 untuk kanak2 .Masa tidak terhad,boleh tgk ular sepuas hati sehingga taman ditutup pada sebelah petang,tapi siapa lah nak tgk ular lama2 macam tu.

Bila masuk kat dalam,kita akan ditawarkan untuk ambik gambar kerana mengunjungi taman tersebut,Gambar boleh dibeli setelah kita keluar dari taman..Bayaran yang dikenakan sebanyak RM 25.00 sekeping tapi akan dikenakan sebanyak RM 50.00 untuk tiga keping,Gambar dihiasi dengan sebaik2nya,Dibuat seperti Album gambar.(mahal serupa bedil).Mahal yg aku maksudkan kerana aku sendiri bawak kamera yg lebih mahal dan besar dari kepunyaan pengurusan taman..hahahaha.

Kemudahan asas disediakan dgn secukup nya seperti tandas,surau dan tempat berehat.Memang benar2 santai duduk dalam taman yg agak mengerunkan ini.Kawasan nya juga boleh dikatakan luas,terasa rugi kalau dah sampai perlis tak kunjungi tempat ini,lagi pun kebun mempelam harum manis memang banyak terdapat disepanjang jalan,alang2 dah beli buah mempelam yg termashyur diserata dunia,baik je lah singgah kat taman ni,hahahahaha....SEKIAN

GELERI DALAM





GELERI  LUAR.









Ahad, 25 Mac 2018

pengalaman jadi juru gambar cap ayam dikenduri kawin.


Pada musim cuti sekolah yang bermula dari 16-3-2018 hingga 24-3-2018 terlalu banyak jemputan kenduri kawin,tak ketinggalan dikampung aku sendiri.Sekurang2nya ada enam walimatulurus dikampung aku,Jemputan kawin dari luar kampung memang bertali arus umpama kederaan dilebuh raya,memang tak terlayan.Walau pun banyak dan tak mungkin aku menghadirinya tetapi mesti jugak hadir atas sebab kawan2 dan saudara mara.Hubung kait aku dengan kenduri  kawin kat kampung aku atas sebab jiran sekampung dan saudara mara,kenduri diluar kampung  atas sebab saudara mara dan kawan2.Kalau kenduri kat luar dari kampung aku sendiri memang tak jadi masalah lansung,Pergi, lepas tu makan,lepas tu bersalam kaut, last sekali balik,memang tak ada hal,yang jadi masalah apabila kenduri dikampung aku sendiri,dari pagi sehingga petang aku terpaksa duk terconggok tunggu pengantin,tujuan nya nak ambik gambar dia orang berarak,dia orang bersanding,dia orang makan sambil suap menyuap kecik2 yakni makan hipokrik.Kalau hari itu ada banyak jemputan kawin yang melibatkan kenduri luar kampung dan dalam kampung aku,aku akan terkejar2 umpama anak anjing yang dahaga,kejar keluar kampung lepas tu masuk plk dalam kampung.tujuan terkejar2 tu hanya lah snap gambar pengantin baru,Tujuan nya hanya lah nak buat catitan kegiatan dalam kampung aku,Musim kawin ni lah aku menjadi macam sibuk,terhanje2 kebanyak tempat untuk mencari sudut yang paling bagus nak shoot gambar.Sebenarnya catitan yang dibuat hanya nak memenuhi kehendak JKKK kampung aku,kalau tak dibuat mungkin ajk nya akan cakap,aku payah untuk berkira,last penyakit buat catitan ni terkena kapada aku.Catitan yang aku maksudkan ialah blog,Kampung aku ni ada blog nya sendiri,Macam nak mengada lah sangat,ada blog lah sangat,last aku jgk yang kena,padan dgn muka.Sebab apa yang aku kena buat,mungkin sebab aku yang paling cerdik,hahahaha...tak ada lah memang aku yang paling bodoh sebenarnya kerana kat kampung aku ada yg kerja macam2, ada yang jadi pegawai2,cikgu cikgi,misi2,kontraktor2,ramai yang ada kebun kelapa sawit yang luas2,aku sendiri apa ada?,kosong papa kedana,pendek kata aku lah yg paling bodoh dan miskin,kalau sudah miskin tentu banyak masa nak hadap komputer,kalau kaya memang tak ada masa nak hadap komputer sebab nak kira duit jer,heeee...Atas sebab itu aku yang kena buat blog untuk JKKK kampung aku,bayaran nya ialah minum air jer,lepas tu dia orang puji2,memang kenyang pun kena puji ni,huhuhu..Sebut JKKK tentu ada yang terasa kecenderungan politik nya kapada parti pemerintah dan itu adalah benar,tak ada yang tak benarnya tapi aku sendiri bukan lah cenderung kapada parti politik yang memerintah tetapi aku hanya boleh berkerjasama untuk kemajuan setempat.Boleh pakai baju lain dimasa yang sama,tak ada masalah.Buat blog pulak terbahagi kapada banyak cabang plk,blog aku sendiri yang ni,blog jkkk,blog motocross team aku.Banyak punya kerja.. :)

Yang aku nak cerita tentang blog jkkk ni,Blog jkkk yang aku handle ni melibatkan banyak cerita yang berkait dengan kegiatan penduduknya,pertanian,permainan,kegiatan seperti gotong royong,kenduri kawin dan semua yang berkaitan dengan kampung aku.


Gambar perkawinan sepupu  aku,dia ni tinggal dikuantan,aku jarang berjumpa dengan sepupu aku ni,lebih2 plk dia perempuan.Gambar ni sekadar hiasan,tak ada kena mengena dengan blog jkkk kampung aku,sbb dia bukan orang kampung aku,hahaha.

Yang aku nak cerita ialah yang berkaitan dengan kenduri kawin,kenduri kawin mempunyai masa yang panjang iaitu sehari suntuk atau lebih dari tu.Lagi pun kenduri kawin tak boleh hanya buat2 cerita,mesti cerita betul,kalau yang tak melibatkan kenduri kawin seperti sejarah kampung,tentu saje tak melibatkan orang,hanya kita mesti jumpa orang dan kita sendiri boleh kontrol cerita,kalau kenduri kawin kita tak boleh sama sekali nak kontrol cerita kerana kejadian mesti ikut langkah2 nya sendiri. Sebagai contoh ketibaan pengantin,ketibaan pengantin  biasanya terlewat dari jadual,kadang2 sampai berjam2,sepatutnya datang pagi tapi tiba nya waktu petang.kejadian seperti ini memang menyulitkan.Pengantin baru plk mempunyai banyak kerenahnya,ini tak kena,itu tak kena,perangai mcm ni memang menyulitkan juru gambar2 dan termasuk aku juru gambar cap ayam.Kebanyakan yang banyak kerenah ialah pengantin perempuan.Ambik gambar pengantin yang datang pula bermula dari keluar pintu kereta,berarak kerumah pengantin,bersanding,makan beradat dan ada sikit2 out door,Juru gambar pengantin sendiri mempunyai banyak acara nya,aku tak kuasa nak ikut..Kalau aku sorang yang jadi jurugambar,aku terpaksa control majlis,dari acara pertama hingga habis.Kadang2 ada jgk yang berkaitan dengan make up aku terpaksa handle.Majlis yang terpaksa aku kontrol disebabkan tuan rumah tak sewa DJ,Juru acara disatu2 majlis biasa nya akan mengawal setiap perjalanan acara kenduri kawin.


Dia ni jgk sepupu aku,dan dia bukan orang kampung aku,jadi dia tak ada kena mengena dgn blog jkkk kampung aku

Cerita kerenah pengantin ni macam2,disatu majlis menghantar menantu (tempat aku dipanggil macam tu) aku menjadi juru gambar tak rasmi pengantin,pengantin sendiri baik sangat dengan aku,mungkin pengantin ni syok kat aku sebelum dia kawin,hahahaha.Pengantin ni selalu mengekor aku dan menyuruh aku snap sebanyak2 gambar,semasa singgah disebuah masjid utk berehat pengantin baru dah tak larat nak pakai kasut tumit tinggi dia,selipar aku yang jadi mangsa nya,aku sendiri yang bawak kasut nya dan aku memandu berkaki ayam,last aku beli selipar jepun bila sampai distinasi,tak kan aku nak berkaki ayam kemajlis kampung orang. Disatu majlis lain plk,seorang pengantin yang sudah di make up oleh mak andam nya menjadi tak tentu arah dgn make up nya,sama ada jadi ke tak,bila pengantin ternampak je aku,dihulur nya muka dia kat aku,suruh aku tenguk jadi ke tak,comel ke tak..Terasa jgk diwaktu itu menjadi satu dosa bila duk renung muka pengantin perempuan sebegitu dekat,terasa jgk nak cium pengantin tu hahahaha....last aku kata,
”saya ni lelaki,saya tau apa yang saya tenguk,” Aku plk tak kan nak ckp tak comel,nanti kena hempuk dgn mak andam dia. J,Kadang2 kerenah pengantin memang tak disangka2,(Maksud aku pengantin perempuan je,pengantin lelaki tak ada masalah lansung,dilumur dengan tanah liat pun tak pe)
Contoh gambar2 yang aku ambik,bukan sekadar gambar pengantin sahaja.
Walau pun aku dah lama buat kerja ambik gambar kat rumah pengantin baru dikampung aku,baik pengantin lelaki atau pengantin perempuan sama ada dikampung aku sendiri atau dikampung orang,aku memang terasa atau ada rasa segan untuk kemajlis yang melibatkan orang berada.Aku yang cap ayam ni terasa segan benar melibatkan majlis yang gilang gemilang.Terasa ada kasta disitu,atau pun aku sendiri yang membina kasta.Kalau rumah orang kaya kat kampung dan aku segan untuk pergi,aku meminta orang  kuat JKKK dikampung aku utk ambik gambar dan mengambil maklumat dari mereka,jadi cerita nya aku yang tulis.

Tu lah cerita aku sebagai juru gambar cap ayam kat kenduri kawin dikampung aku...Kamera yang aku guna ialah jenama Nikon  D3300 dan handycam berjenama sony.Kalau tempat pernikahan yang jauh dari kampung aku,aku akan bawa lap top,supaya senang save gambar.

Contoh blog kenduri kawin yg aku buat kat link ni http://bukitgemuroh-community.blogspot.my/2017/05/ton-jiwa-teratur-menyambut-menantu.html

Ni plk contoh blog team motocross..http://htmcc-motocross-cubcross.blogspot.my/2013/06/htmcctasik-kenyir-motocross-challage.html

Gambar yang macam ni pun aku snap..haha