Rabu, 20 September 2017

tukar kad debit .

Cara2 untuk tukar kad debit lama kapada baru sangat mudah.Kad yang nak ditukar ialah kad yang tak keluar duit lagi bila dicocok (hehehehe).Mula2 pergi kebank yang berkaitan dgn kad kita,macam aku ni dari maybank.Bila masuk kedalam bank terus je kekaunter tempat ambik nombor giliran atau pun tempat bertanya,Cakap kat pegawai tu urusan apa yang nak dibuat.Urusan yang sekarang ialah untuk menukar kad debit yang tak boleh digunakan lagi.Pegawai kat kaunter tu akan bagi dua borang untuk diisi.Selepas isi borang terus bagi borang tu kat pegawai kaunter tadi,Pegawai tu akan bagi nombor giliran untuk urusan menukar kad bank kita..Bila nombor kita dipanggil,terus pergi kekaunter yang dimaksudkan,Serah kad pergenalan dan kad debit kita serta borang yang diisi tadi,Urusan selanjutnya kapada pegawai yg bertugas dan turut sahaja apa yg disuruh.Ada beberapa perkara yang melibatkan kita dimasa ini,iaitu memasukan nombor pin kita apabila disuruh oleh pegawai yang bertugas,Yang kedua meletakkan ibujari kita dimesin kecik dikaunter.Selepas disahkan oleh pegawai yang bertugas,pegawai tersebut mengembalikan I/C kita bersama dengan kad debit baru kita.Lepas tu balik rumah jer lah..SEKIAN Cara tukar kad debit baru... 
borang yang pertama

borang yang ke2

Rabu, 6 September 2017

rawatan gigi

Aku telah mengalami sakit gigi yang amat sangat,aku belum pernah rasa sakit yg sebegini,Bahagian yang sakit ialah gigi bawah,semuanya sakit,dah lah sakit,bergoyang2 plk.Hari mula2 kena aku tak hiraukan sangat kerana aku rasa macam biasa2 sahaja tetapi pada malam harinya aku tak boleh tidur menyebabkan keesukan hari nya aku ke farmasi untuk beli ubat tahan sakit.Jadual pil ni ialah tiga kali makan untuk sehari atau pun lapan jam sekali makan.Aku makan pil yang pertama sakit nya hilang setelah telah setengah jam ditelan..tetapi belum pun sampai enam jam sakit nya datang balik.Aku telan pil yang kedua tak ikut jadual iaitu hanya enam jam,begitu lah pada yang seterusnya aku makan bila terasa sakit sehingga hari keempat.Pada hari keempat sakitnya dah tak hilang bila makan pil,dah tak mujarab.Oleh kerana sakit tak hilang aku mengambil keputusan untuk kehospital gigi.Pertama kali setelah meninggalkan alam persekolahan.Aku hanya keklinik swasta sahaja bila ada masalah gigi,aku tak pernah keklinik kerajaan.Standard aku bila sebut hospital ialah takut jarum,mengerikan.

Pagi2 lagi aku bertolak kehospital yang terletak 8km dari rumah aku.aku mengejar masa untuk ambik turn pertama,tetapi yang aku tak tahu ialah  klinik pergigian tak mempunyai pelangan yang ramai jadi tak perlu lah nak berebut2 untuk nombor pertama.

Setelah daftar kat kaunter dengan dikenakan bayaran seringgit,aku tunggu sekejap kerana mungkin ada pesakit yang sedang diberi rawatan,Tak lama kemudiannya nombor aku dipanggil,Masuk kedalam bilik rawatan didapati seorang doktor perempuan yang masih muda dan bertaraf awek jer, J.Doktor ni ok jer,tanya aku apa yg nak dirawat,setelah pasti apa yang perlu dibuat,doktor yang kecik molek ni merekodkan semua gigi aku dengan bahasa (kod) yang aku tak faham.Aku dimaklumkan bahawa gigi aku hanya gagal sebatang,yang lain nya ok semua.jadi gigi aku tak lah teruk sangat,aku juga dimaklumkan bahawa sakit yang dialami kerana keradangan gusi yang disebabkan oleh tar atau pun plak gigi.Doktor mencadangkan supaya gigi aku dicuci semuanya dan keradangan akan selesai. Cuci gigi atau membersihkan plak gigi mengambil masa yang agak lama,yang bergantung kapada banyak nya plak.Masa bersih gigi memang terasa sakit,ngilu rasanya.Masa cuci gigi mungkin keluar darah disebabkan oleh gerudi (mana aku tahu alat pencuci nama apa) mungkin terkena bahagian yg tak sepatutnya.Masa gigi dicuci terasa sejuk  dan ngilu,seperti air bersembur2 keluar dari alat pengerudian gigi,Aku malas nak tanya doktor gigi  yang bertaraf awek ni,takut plk doktor kata aku penyibuk.

Hampir setengah jam kemudiannya proses cuci gigi selesai,terasa macam ringan gigi (mungkin perasaan jer).Setelah selesai doktor menyerahkan satu slip salinan untuk ubat,Ubat yang dimaksudkan cuma  cecair untuk berkumur yang seakan2 lesterine,Sebelum keluar dari bilik rawatan aku telah dikenakan cas sebanyak dua ringgit,Boleh dikatakan sebagai tak ada bayaran untuk cuci gigi berbanding dgn klinik swasta yang dikenakan cas sebanyak rm 60.

Setelah dua hari kemudian nya sakit gigi aku telah hilang sepenuhnya,gigi aku yang bergoyang telah kembali sedia kala.Ubat kumur yang diberikan aku guna hanya tiga kali sahaja sebab sangat sakit dibahagian lidah,lidah menjadi merah seperti darah.Aku malas nak berkumur2 kerana gigi pun dah tak sakit.Aku syorkan kapada yang ada gigi harap sentiasa buat pemeriksaan gigi diklinik gigi kerajaan kerana ianya murah dan tak banyak masalah..
SAYANGI LAH GIGI KITER.(CEWAHHH)KIKIKIKIKIKI....



Rabu, 5 Julai 2017

pengalaman pitam

Pada 28-6-2017 iaitu pada hari raya yg ke-4 aku telah kebukit keluang besut terengganu,Tujuan aku kesini kerana mengikut program adik beradik aku menyambut hari raya,program pada kali ini ialah mendaki bukit keluang,makan2 dan bermain bot yang disediakan oleh pengusaha dipantai bukit keluang.Aku sendiri dah beberapa kali mendaki bukit keluang yang tingginya tak seberapa,maksudnya rendah je lah.Aku bertolak pada pukul 7.30 dari kuala berang.Aku kebukit keluang bersama dengan lebih dari 80% dari adik beradik dan anak sedara aku yang seramai 50 orang.maknanya ramai jgk lah.
Bukit keluang dilihat dari laut

Pendakian bermula pada pukul 11.00 pagi dengan empat dari angota keluarga aku tak mendaki disebabkan oleh anak sedara aku yang ni kecik sangat,berumur dalam  dua tahun.yang lain nya semua mendaki,pendaki yang paling muda berumur 6 tahun,maknanya masih ditadika dan salah seorang  dari anak saudara aku yg mendaki adalah OKU,lelaki dan berumur 16 tahun. Aku merupakan pendaki yang paling belakang,maklum lah dah banyak pengalaman,hehehehe,anak2 sedara aku serta ayah mak masing2 mendaki dengan penuh semangat kerana mereka belum pernah mendaki dibukit ni.Aku kontrol je pendakian sehingga ditengah2  pendakian,anak2 saudara aku tak dapat dikawal sebab terlalu pantas berjalan,maklum lah budak,mana ada letih.Dari sini lah aku mula berlari keatas bukit kerana bimbang budak2 ni sampai kekemuncak dan bimbang terjatuh ditebing bukit yang sebelah laut china selatan.Disini kecerunan nya dalam 80 darjah,hampir menegak.

Sebelum mendaki bergambar dulu.

Sesampai nya aku ketempat anak saudara aku,aku memerintah semuanya rehat,jangan berjalan,semuanya berhenti termasuk dengan aku,aku sempat ambik gambar dan duduk sekejap,dimasa ini lah aku dapati permandangan jadi putih dan terasa tak sedar diri, aku sedar balik ketika seorang pendaki lain cuba cabut kasut aku,menurut adik2 aku,aku macam tak sedar diri lebih kurang 4 minit.setelah sedar aku minum air nescaffe tin dan makan gula2,setelah makan dan minum tenaga aku pulih 100% dan meneruskan perjalanan.

Bermula disini

Masa pitam(pengsan) aku tak rasa apa2,macam tidur.Setelah sedar pun aku tak rasa letih atau sebagainya,kerana perjalanan baru 10% bermula,maksudnya sangat awal.Dari situ lah aku menyedari faktor usia dan persiapan lain mesti diambil berat walaupun mendaki ditempat yang rendah.Jangan diabai tentang permakanan dan sebagainya.Pitam yang aku alami ini merupakan yang pertama dalam hidup aku,sebelum ni aku tak pernah pitam walau dalam apa jua tindakan aku..(nok buat guaner doh J J J)

Bergambar separuh dari pendakian.Duduk disebelah kanan dan berbaju biru,anak saudara aku yg berumur 6 tahun

Perjalanan yang berbaki lagi 90% tak terjadi apa2 yang tak diingini.Setelah bergambar diwakaf yang disediakan kami menurun bukit keluang dan sampai dibawah hampir pukul 1.00 tengah hari,Kelewatan disebabkan oleh acara bergambar dibanyak tempat,boleh dikatakan hampir seluruh bukit keluang acara bergambar memenuhi perjalanan.Sekian..

Aku masih lagi tak sedarkan diri,Gambar aku yg paling tengah.

Tip merawat orang pitam..
Setelah didapati seseorang itu pitam,hendaklah dibaringkan dengan kepala mangsa hendak lah direndahkan supaya darah mengalir kebahagian kepala,biasanya mangsa akan sedar dengan cepat,kalau didapati mangsa tak sedar dalam masa tersebut bantuan luar diperlukan,biasanya mangsa akan sedar hanya beberapa minit sekiranya aksi diatas dilakukan..Sebab2 pitam mungkin terlalu panas dan mungkin terlalu letih...
Bergambar dipapan tanda kemuncak

Anak saudara aku yang paling berat, 140kg.Tiga hari keletihan,tak boleh lipat lutut semasa solat.sakit katanya

Anak saudara aku yg kurang upaya,semangat nya mengalah orang2 yang biasa,Riuh di facebooknya menceritakan kejayaan mendaki bukit keluang,Dapat pujian dari cikgu2nya,Dia belajar di pagoh johor kerana ibu bapanya mengajar dibandar pagoh..Dia yg berbaju merah biru.Sentiasa mendapat kerjasama dari sepupunya..

Gambar aku setelah pulih dari pitam,kepanasan sehingga buka baju..

Khamis, 11 Mei 2017

Kuala tahan

Aku kekuala tahan pada 9-5-2017,Aku sampai kesini pada pukul 12.00 tengah hari,Kuala tahan merupakan pintu masuk ketaman negara dan juga pintu masuk kapada mereka2 yang ingin mendaki gunung tahan.Selain itu kuala tahan merupakan satu tempat untuk berekreasi,Sangat sesuai kapada mereka yang berkeluarga,(Dok berkeluarga pun sesuai jgk boh)Sebab kuala tahan menyediakan macam2 kemudahan,Boleh dikatakan pintu masuk taman negara paling lengkap dari mana2 tempat yang pernah aku pergi. (bukan nok jek )

Setelah parking aku lepak2 kat bawah sebentar sambil bertanya orang2 kat situ apa yang harus dibuat.Boatman kat situ mencadangkan kapada aku untuk keseberang sungai kerana disitu macam2 tempat boleh dilihat dan macam2 kemudahan yang ada.Chalet,restoran,tempat memerhati burung (memang lah ada burung,Aduhhh)titi gantung.pendek kata kuala tahan sangat lengkap sebagai satu tempat untuk berekreasi.Orang2 kat sini boleh dikatakan sebagai peramah,Satu yang ditanya dia orang dah lengkap bagi penerangan.Aku berlegar2 dikawasan rekreasi lebih kurang 2 jam dan bertolak balik keseberang dengan menaiki bot seperti aku datang tadi.Tambang bot rm2  pergi dan balik,Aku bertolak balik pada pukul 3.00 petang.SEKIAN..
Mula2 sekali ambik gambar dipapan tanda ni.Walau macam mana pun papan tanda ni dibuat dari simen..:)

Parking kereta

pergi kat tempat bertanya,

ambik gambar kat bawah

kat bawah boleh parking walaupun bukan tempat parking

Tenguk banjir yang melanda pada 9-5-2017,Kat bawah tu ada kereta yang kena tambat dengan tali,takut hanyut,tuan kereta mungkin ke hulu sungai.

Tanya org kat jeti untuk keseberang

Mula naik bot dengan tambang rm1 sahaja untuk keseberang.Pilot bot kat kuala tahan boleh dikatakan peramah,Mereka cepat bertindak apabila kita menyuarakan sesuatu,Bagi penerangan dan sentiasa mengingatkan kita untuk keselamatan..

 Naik tangga diseberang,Tak lah tinggi sangat

Restoren terapung yang banyak dikuala tahan

 Ada restoren dan kedai

 Rumah tempat bela ikan kelah,akuarium besar

 Ikan kelahnya besar2,Ada beberapa puloh ekur

 Untuk disewa

 Banyak chalet2 yang seperti ini

 Tempat yang sangat menarik,Sunyi dan damai tp mungkin juga ada hantu,huhuhu

 Tak tau plk fungsi benda ni,Nak tanya malas

 Kat papan tanda yg berwarna merah itu lah ada sebuah kereta yang ditembat dengan tali supaya tak hanyut,Banjir terjadi dikuala tahan pada 9-5-2017.

Gambar semasa balik semula,Tambang kearah sini pun seringgit

Ramai yang menjamu selera di restoren ni

Semasa nak ambik kereta yang diparking,Ramai mat saleh di kuala tahan,Ada bermacam jenis cara mat saleh ni,Ada yang bertindik hidung macam lembu,Kalau orang melayu atau budak2 melayu yang macam ni boleh dikatakan mereka macam orang giler tp mungkin jugk mat saleh ni giler,sape tau kan.:) :) :)

Rabu, 10 Mei 2017

taman warisan gua kota gelanggi

Papan tanda yang agak lusuh

Taman warisan gua kota gelanggi terletak dilaluan bandar tun razak ke jerantut.Kalau dari jerantut terletak disebelah kiri jalan,Aku kesini pada suatu hari iaitu pada 9-5-2017,pukul 4 petang dalam perjalanan aku ke kuala berang terengganu.Nama taman warisan telah mengamit aku untuk mencuba tempat ni..Setelah masuk aku dapati tempat ini seperti dah ditinggalkan,Seperti tak dikunjungi lagi.Tempat letak kereta kosong,Rumput panjang seperti lama tak dipotong.Sebenarnya aku langsung tak tau akan keujudan tempat ni,Setelah aku google dilokasi,maka tau lah aku akan keujudan nya tersangat gah,Ada gua ditempat tersebut setelah melalui titi yang dibuat.
Batu kenyataan tentang sejarah taman warisan gua kota gelanggi

Aku ingin juga merasa dan ingin tau apa yg sebenarnya tempat ni,Setelah mengambil gambar dibahagian luar iaitu tempat parking aku masuk kedalam hutan melalui jambatan (titi) kecik yang dibina sepenuhnya dari simen,Tempat tersebut seperti hutan berpaya,Terasa juga gerun dengan kegelapan hutan yang boleh dikatakan sebagai tebal,Aku masuk kedalam nya agak dalam 50 meter kawan aku dah melaung kat luar menakutkan aku dengan alasan nya bahawa kawasan tersebut penuh dengan hantu,Kawan aku menyuruh aku keluar.Tempat ni memang terasa seramnya,terlebih lagi aku kesitu untuk kali yang pertama,Kali pertama bermakna hantu2 kat situ belum mengenali kita lagi. hehehe :)
Tempat letak kereta yang kosong

Oleh kerana hari dah pun petang aku gagal untuk menerus perjalanan kedalam,yakni ditempat gua,Lebih2 lagi aku keseorangan kerana kawan aku enggan ikut bersama,Kawan aku sekadar tunggu dikereta sahaja..Walau macam mana pun aku bercita2 untuk datang ketempat ni lagi pada suatu masa.Jadi hanya disini sahaja apa yg aku ketahui dengan taman warisan gua kota gelanggi,Sekian
Titi yang dibina mengunakan simen

Hanya setakat ini aku sampai

Rabu, 15 Mac 2017

ketam papan

Ketam papan lama.Pada zaman dulu2,sebelum ada nya ketam kayu letrik,ketam ini lah yg digunakan untuk ketam kayu supaya licin dan cantik.Ramai dari generasi sekarang tak tau fungsi peralatan lama ini dan mungkin ada yang tak pernah tenguk langsung,Generasi sekitar 20an tak pernah kenal pun peralatan ini,mungkin ada yang kenal kerana mungkin orang tua dia orang bekerja sebagai tukang rumah.Pada umum nya ketam kayu jenis ini tak digunakan lagi sesuai dengan peredaran zaman.SEKIAN...


Selasa, 7 Mac 2017

lubuk merang



Lubuk merang merupakan tempat perkelahan yang terletak disungai Loh.Sungai Loh pula ialah salah satu dari cawangan sungai dungun.Lubuk merang terletak berhampiran dengan kampung jongok batu.Jongok batu pula dibawah mukim kuala jengai,Kuala Jengai pula terletak dalam daerah Dungun terengganu.Lubuk merang sangat terkenal kapada pemancing kelah sejak dahulu kala.Dikala itu lubuk merang jarang dikunjungi sehingga lah kawasan lubuk merang telah dinaik taraf pada akhir tahun 80an (itu yang telah diberitahu).Lubuk merang satu tempat yang sangat indah dengan airnya yang sangat jernih,Kawanan ikan boleh kelihatan hanya berdiri ditebing sungai..Itu lah serba sedikit cerita lubuk merang dahulu kala.

Pada masa sekarang lubuk merang telah pun dinaik taraf dengan menamakannya sebagai taman biodiversity.Biodiversiti sesuatu nama yang agak asing kapada penduduk dan mungkin kapada ramai orang yang mengunjungi tempat ini.Apa yang difahami maksud biodiversity secara mudah difahami ialah tempat penjagaan sungai,mungkin lebih mudah lagi tempat penjagaan supaya semua hidupan didalam sungai dapat dipelihara dan dikekalkan untuk generasi yang akan datang.Mungkin itu salah satu dari maksud biodiversiti.

Taman biodiversity ini terletak dibawah selian jabatan perikanan negeri terengganu.Beberapa inisiatif telah dibuat untuk mengekalkan hidupan air nya.Pejabat perikanan telah mengariskan beberapa tindakan yang perlu diambil,Contoh nya dengan menanda kawasan yang boleh memancing dan kawasan yang langsung tak boleh ada aktiviti penangkapan ikan sama ada memancing atau dengan cara2 yang lebih ektrem.Penguatkuasaan atas tindakan ini tak pula diketahui.Itu lah serba sedikit tentang taman Biodiversiti..

Taman biodiversiti menyediakan beberapa tempat untuk pengunjung,contohnya surau,tandas,wakaf dan beberapa kemudahan lain.

Baru2 ni aku telah pergi ketempat itu untuk singgah sebentar kerana sangat tertarik dengan papan tanda arah ke taman biodiversity.Aku baru balik dari melihat pokok chengal besar yang terletah 12km dari situ.Sudah tertenguk nama bio tu aku masuk jer lah.Mana tau kut ada orang nak bagi emas perak kat situ,baru untung besar,hahahaha.

Nama biodiversiti telah benar2 menarik aku untuk pergi lihat apa ke bendanya.Hantu kah,rimau kah atau saja2 nak tulis pesen gitu,Kadang2 terfikir juga aku,sebab apa nama macam itu dipilih.Tak ada kah nama yang mudah untuk difahami untuk menamakan   sesuatu projek.Atau pihak tertentu ingin berselindung dibalik nama sedangkan projek yang ada tah hape2,kerana aku dapati pasarana yang disediakan tak langsung menempati tempat untuk dikunjungi,Semak situ dan semak sini,cuma kawasan yang benar2 dijaga hanyalah tempat yang dipagar rapi.Aku cuba juga untuk masuk kekawasan tersebut tapi pekerja kat situ nampak macam aku ni datang dari planet marikh.Nampak macam kawasan tersebut seperti kawasan larangan,bukan kawasan umum.Walau macam mana pun tempat yang aku dakwa semak mungkin bukan dalam jagaan taman tersebut tetapi mungkin dalam jagaan jabatan lain,mungkin jabatan hutan contoh nya.Pada pandangan aku tempat tersebut mesti diselaras semua nya supaya menjadi tempat kunjungan yang ada power supaya ramai pengunjung.Sekian